lördag 6 oktober 2007

Prinsess-sockorna, en kärlekshistoria

Prinsess-sockorna!







Jag ska börja med att tala om att det här är det första mönster någonsin som jag delar med mig av till andra så ha tålamod med mig. Ni är välkomna med frågor om ni inte förstår mina bitvis suddiga instruktioner. Beskrivningen är dessutom skriven på svengelska eftersom jag helt enkelt inte har något svenskt namn på vissa av momenten i bekrivningen.

Skicka gärna en länk med bild på egna prinsess-sockor om ni nu vågar er på detta nybörjar-mönster!


Okej då kör vi! :)

Material: valfritt sockgarn ca 100g (jag stickade i ett akrylblandningsgarn som inte var helt idealiskt men färgen är fin.)
Stickor: 5 st 2 mm strumpstickor, en flätsticka
Tillbehör: 64 st valfria pärlor av passande storlek, stoppnål
Storlek: En kort och rund fot med en knubbig vad. Sockorna kan lätt göras längre genom att man stickar längre innan man börjar göra hälökningarna.
Börja med att trä upp 32 st pärlor på garnet. Lägg upp 24 maskor enligt Figure 8 principen. Sticka 2 varv. Öka på nästa varv enligt följande: Sticka 1maska, öka 1 maska genom att plocka upp den från varvet under och sticka den vriden rät. Ökningarna sker i början på sticka 1, i slutet på sticka 2, i början på sticka 3 och i slutet på sticka 4. 28 maskor allt som allt efter första ökningsvarvet. Nästa varv stickas utan ökningar.
Fortsätt att öka på vartannat varv tills du har 15 maskor på var sticka (60 allt som allt). Sticka 1 vav utan ökning. Samtidigt som du ökar sista gången fö ratt få 16 maskor på varje sticka, börjar mönstret stickas på sticka 1 och 2. Sticka 3 och 4 fortsätter i slätstickning.
Mönster:
Varv 1: 4 räta maskor, 1 avig 1 rät 1 avig, sticka ihop 2 rätt, 1 dubbelt omslag, 1 överdragshoptagning, 1 avig maska, sticka ihop 2 rätt, 1 dubbelt omslag, 1 överdragshoptagning, sticka ihop 2 rätt, 1 dubbelt omslag, 1 överdragshoptagning, 1 avig maska, sticka ihop 2 rätt, 1 dubbelt omslag, 1 överdragshoptagning, 1 avig 1 rät 1 avig, 4 räta maskor.
Varv 2: 5 räta maskor, 1 avig maska, 1 rät maska, 2 räta maskor i det dubbla omslaget, 1 rät maska, 1 avig maska, 1rät maska, 2 räta maskor i det dubbla omslaget, 2 räta maskor, 2 räta maskor i det dubbla omslaget, 1 rät maska, 1 avig maska, 1 rät maska, 2 räta maskor i det dubbla omslaget, 2 räta maskor, 1 avig maska, 5 räta maskor.
Varv 3: 4 räta maskor, 1 avig maska, 1 rät maska, 1 avig maska, 4 räta maskor, 1 avig maska, 8 räta maskor, 1 avig maska, 4 räta maskor, 1 avig maska, 1 rät maska, 1 avig maska, 4 räta maskor.
Varv 4: 5 räta maskor, 1 avig maska, 5 räta maskor, 1 avig maska, 8 räta maskor, 1 avig maska, 5 räta maskor, 1 avig maska, 5 räta maskor.
Dessa 4 varv upprepas mönstret igenom.
När arbetet mäter 12 cm börjar ökningarna för hälen. Öka på följande sätt: Innanför en kantmaska ökas det genom att man plockar upp en maska från föregående varv och stickar den vriden rät. Ökningarna sker i början på sticka 3 och i slutet på sticka 4 på vartannat varv. Mönstret fortsätter som tidigare på sticka 1 och 2. Fortsätt öka på samma sätt tills du har 32 maskor vardera på sticka 3 och 4. Sticka ett varv utan ökning, på nästa varv stickas mönstret som vanligt på sticka 1 och 2, därefter stickas alla maskor från sticka 3 och 4 över på en sticka. På den stickan stickas nu hälen enligt wrap&turn principen.
( Wrap and turn; Bring yarn to front of work between needles, slip next st to right-hand needle, bring yarn around this st to back of work, slip st back to left-hand needle, turn work to begin working back in the other direction.)
När du har stickat 47 maskor lägger du fram tråden framför arbetet, för över maska 48 till den högra stickan, ta tillbaks tråden till baksidan av arbetet, för tillbaks maskan på den vänstra stickan och vänd. Du har nu gjort en wrap & turn! Sticka nu tillbaka avigt i 30 maskor, gör en wrap (nu genom att lägga tråden bakom arbetet) och vänd. Fortsätt på samma sätt tills du har 13 maskor o-wrappade på mitten.
Sticka nu från avigsidan: Sticka 13 maskor avigt, plocka sen upp wrappen med vänster sticka och sticka ihop maska+wrap. Gör likadant med följande wrappade maskor tills du kommer till den sista då stickar du ihop maska+wrap+ nästa maska. Vänd. Sticka alla maskor rätt tills du kommer fram till de wrappade maskorna, för över maskan till höger sticka, plocka upp wrappen med vänster sticka, för tillbaks maskan till vänster sticka och sticka ihop maska+wrap. Gör likadant med följande wrappade maskor, den sista stickas maska+wrap+följande maska ihop.Vänd. Sticka avigt 31 maskor, sticka ihop följande 2 maskor och vänd. Fortsätt på samma sätt tills det är 32 maskor kvar på stickan.
Fortsätt nu i mönster på sticka 1, 2, 3 och 4. Första gången varv 1 av mönstret förekommer gör man en fläta av de 4 första räta maskorna på sticka 1 & 3 och de 4 sista räta maskorna på sticka 2 & 4 genom att sätta de 2 första maskorna framför arbetet på en flätsticka, sticka följande 2 maskor rätt, sticka de två på flätstickan rätt. Flätan förekommer sen på vartannat första varv av mönstret, dvs på vart åttonde varv.
Sticka skaftet så långt du vill ha det, avsluta med varv 4 av mönstret. Sticka två varv i slätstickning och börja därefter sticka moss-stickning i 1,5 cm. (Moss-stickning: Varv 1: 1 rät, 1 avig varvet ut. Varv 2: 1 avig, 1 rät varvet ut, upprepa.)
Sticka nästa varv enligt följande; *sticka en rät maska med pärla, sticka 1 vanlig rät maska* upprepa varvet ut. Sticka 3 varv med slätstickning.
På nästa varv stickas maskorna samman två och två. Nästa varv stickas enligt följande : *sticka 1, 1 omslag* upprepa varvet ut. var noga med att du har samma maskantal som innan minskningsvarvet dvs 64 stycken.
Sticka 3 varv i slätstickning och maska av mycket löst. Vik ner den slätstickade kanten mot insidan och sy fast den med kaststygn. Fäst alla trådar.
Nu har du en egen prinsess-socka och du behöver bara sticka en till för att kunna känna dig kunglig för en dag! :)
Lycka Till!

14 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

De här ska bli spännande, Tack.
Ha de gott, Eva.

dentatuerademamman.com sa...

Hej där, att sticka strumpor är ingenting för mig för jag har nog inte tålamod med sånt. De blev väldigt fina i alla fall. Jag såg att du gillade Magnus Carlson, och jag tyckte att Weeping Willows var bra förut. Men i torsdags så såg jag dem för första gången på scen och jag blev så uppfylld av känslor att det kändes som om jag blev förälskad i Magnus, och dessutom så kom han ju fram till mig bland alla människor!!! han var helt vanlig och väldigt trevlig! Men det var ju tur att förälskelsen tynade ner till ett vanligt "De var jättebra". Annars hade det ju inte varit så kul för min man.

Anonym sa...

Tusen tack för det mönstret sockorna är helt fantastiska, en riktig prinsessdröm.

Dödergök sa...

Eva! Varsågod! Nu återstår det ju bara att se om någon förstår sig på mitt mönster. :)

Dentatuerademamman! Min man vet redan att jag är kär i Magnus, förressten så blev han också det efter att ha sett dem live första gången så jag tror att det är okej! ;)

Britt-Marie! Tack så mycket, jag hoppas som sagt att det går att tyda mina förvirrade anvisningar.

Anonym sa...

Det mönstret går direkt till Favoriter, för att tas fram och användas den dagen jag kan. Tack!

Dödergök sa...

Lisa! Varsågod, det är roligt när folk gillar det man gör, då blir jag glad! :)

Strumpstickan sa...

Jättefina sockor!

christina sa...

Åh vilka underbart vackra sockar... Nu blir de sticka av... Min stora avkoppling är när jag får stickor o garn i mina händer...
TACK för mönstret... Gärna fler..
Ha de bra o sticka på :)

Marias garnhändelser sa...

Söta!
Kan vara bra att ha en sockklubbsmånad utan insprerande mönster!

Anonym sa...

OJ ! villka söta o fina sockar.
Jag gillar oxå rosa o grönt.

Maria sa...

Superfina sockor!! Jag stickar också mycket strumpor, vantar och mössor.
Maria Hassel

karina sa...

Kikade in hos dig =) Måste bara tala om att du har en fin sida med mycket intressant. Tack för beskrivningen på prinsess sockorna.Jag ska nämligen få barnbarn till sommaren samt till hösten.
Sak bli kul att sticka dessa om jag nu klara av det =)
Vore kul om du kunde lägg ut på bebissockor me =) kram kram

http://familjblogg.bloggplatsen.se

Anonym sa...

Gillar verkligen dina stickade och virkade alster. Jättesnygga. Jag lånar mycket från dina sidor. MVH Maria / Pysslarmia

Cajjer sa...

Hej!
Så många fina mönster. Jag har nu skrivit ut ett gäng! Jag blev speciellt glad för dessa strumpor. Köpte ett par liknande i knästrumpelängd men de tjocka vaderna satte stopp för användandet. Nu kan jag sticka så att de passar just mig! Tack!