fredag 14 oktober 2011

Det här med tvåändsstickning

Jag får alltid många frågor kring det här med tvåändsstickning och jag har skrivit två inlägg tidigare med frågor och svar i ämnet. Nu är det dags igen eftersom frågorna fortsätter att strömma in. Jag kommer att göra en permanent länk till det här inlägget i högerspalten så att man kan klicka sig hit lite lättare. Har du några andra frågor kring tvåändsstickning som jag inte tar upp här är det bara att skriva en kommentar.

Vad är tvåändsstickning egentligen?

En gammal teknik där du stickar med (minst) två garnändar samtidigt och snor dem om vartannat och får på så sätt ett tjockare och fastare resultat än med "vanlig" stickning.


Hur lär jag mig att tvåändssticka?

Mitt bästa tips är att gå en kurs. Studieförbunden brukar ha kurser, lika så hemslöjden och Sätergläntan. Eller fråga någon du känner som kan, du ska se att det är lättare än vad du tror. Om man är van att läsa sig till kunskap finns det bra beskrivningar i bla "Tvåändsstickat, vackert slitstarkt, varmt" av Dandanell av både uppläggningar och maskor. Det finns även annat material på bla hemslöjden som man kan köpa.



Måste man ha z-tvinnat garn? Vad brukar du använda för garn?

Nej man måste inte ha z-tvinnat garn. Absolut inte, varken till mindre eller större plagg. Välj ett garn du tycker om för du kommer att spendera en ganska lång stund i dess sälskap. Mina favoritgarner till tvåändsstickning är 2-trådiga ullgarner, tex. Kampes, Visjögarn och Morjärvsgarn. Välj inte för tunnt garn i början då kommer du absolut att tröttna. Finast resultat (tycker jag) att det blir med ett jämt spunnet garn.


Varför snor sig garnet hela tiden och kan man göra något åt det?

Det är bara att gilla läget, eftersom du snor garnet hela tiden när du stickar snor det sig också på nystanet. Snurra upp det med jämna mellanrum så är det ingen fara. Jag brukar försöka att bara ha ett nystan när jag stickar tvåändsstickning, det är lättast att snurra upp garnet då.


Hur gör du när du stickar med två färger?

Om jag stickar randigt eller ganska jämt fördelade mönster så stickar jag med en tråd av varje färg. Men om mönstren är mer oregelbundna brukar jag sticka med två trådar bottenfärg och en tråd mönsterfärg. Mönsterfärgen brukar jag ha "lös" dvs. onystad så att jag bara kan dra ut den ur trasslet som blir när garnerna snurrar.







Är det inte väldigt svårt?

Nej det är det inte.











Hur många maskor brukar du lägga upp till en damvante?

Till en normalstor damvante i 2-trådigt ullgarn på stickor 2,5 mm brukar jag lägga upp mellan 68 och 72 maskor. Men alla har olika handlag och i början kan man sticka väldigt hårt så det bästa sättet är att prova sig fram.


Hur stickar du hälen på sockorna?

Eftersom tvåändsstickning tycker om att stickas runt så stickar jag en istickad häl. Jag stickar in en märktråd över halva maskantalet där hälen ska vara och sen när det är dags att sticka hälen så petar jag upp den och stickar hälen som man stickar tån på en socka.








Vilka är fördelarna med tvåändsstickning? Varför ska man orka bry sig?

Fördelen är den att plagget blir väldigt varmt eftersom det på ett sätt blir dubbelt. Det är också lättare (enligt mig) att brodera på tvåändsstickat eftersom materialet är fastare än vid vanlig stickning. Ytmönstren dvs. "krusen" är också unika för tvåändsstickning och går bara att sticka i den här tekniken. Men viktigast av allt är att det är så tokigt roligt när man väl kommer in i det.


Tar det inte väldigt lång tid?

Ja och nej. Det tar längre tid än vanlig stickning men inte så förbaskat lång tid när man fått upp farten.











Kommer du att ha någon kurs igen?

Det vet man aldrig. Någon gång säkert när jag har lite mindre rörigt runt omkring mig. Jag blir jättesmickard av alla som frågar ska ni veta.


Skulle inte du kunna ha en kurs på bloggen?

Nja kanske inte kurs men lite tips och trix kan absolut dyka upp här.















































23 kommentarer:

Anna sa...

Jag är så imponerad över tålamodet du har för tvåändsstickning... och dina saker är verkligen jättefina!

Otaliga projekt sa...

Vad fin du är som tar dig att visa alla fina alster och dela med dig av ditt kunnande. Klapp på axeln till dig.

Ett nystan.. sa...

Vilket sammanträffande! Jag har precis varit och lånat två böcker på biblioteket om tvåändsstickning och bad om eventuella tips på min blogg idag. Vill så gärna lära mig.. man ser ju så många fina saker alla gör med tvåändsstickning. Tack för ditt inlägg och för din inspiration!!
http://ettnystan.blogspot.com/

maria carlander sa...

Jag är lite oproportionerligt kär i dina grårandiga och röda vantar...

Har en fråga/fundering också, från mig som är lite nybörjare i tekniken. När du stickar med tre trådar, hur gör du då? Jag har bara flerfärgsstickat med två trådar, och då får man ju sno dem om varandra ett extra varv varje gång det ska vara två maskor i samma färg bredvid varandra. Men med tre, hur funkar det då?

Om det ska vara några maskor med grundfärg, följer accentfärgtråden med den tråd som inte används varje maska? När accenttråden används, snos båda grunfärgstrådarna bakom arbetet då?

*nyfiken*

arga stickaren sa...

Vad roligt!
I min cirkel som jag har i tvåändsstickning så berättade tre stycken att de varit in på din blogg och kollar också :)
Du är så duktig och så bra ska jag också bli på tvåändsstickning!

Maja sa...

Tack göken!
Har funderat så på tvåändstickning. Kollat på You-tube, men tycker att det verkar krångligt med hur de lägger garnet. Måste man ta maskorna så, eller kan sticka maskorna som vanligt, men byta tråd varje maska?
Hoppas att du fattar vad jag menar.
Kram

Dödergök sa...

Tack för alla fina kommentarer! Jättekul att så många tyckte att inlägget var intressant!

fröken C! Jag snor med den tredje tråden i varje maska. Det syns på bilden med de turkosa vantarna, det blir inga floteringar alls på baksidan på så vis. När jag stickar flera maskor i grundfärg lägger jag bara med mönsterfärgstråden med den tråd som inte stickas på så sätt blir den med i "snodden" på baksidan. När jag stickar fler maskor i mönsterfärg så läger jag bara ihop de båda grunsfärgstrådaran så att de snos med som om de vore en tråd. Önskar att jag kunde visa dig för det är jättelätt i verkligheten.

Maja! Jag är inte den som kommer med pekpinnar men jo jag tycker nog att man ska öva in sig på tekninken först så att den sitter, annars är det lätt att man faller tillbaka in i vanlig stickning.

maria carlander sa...

Tack och bock!
Det var så jag gissade att du gör, och som jag upptäckte att det var svårt att beskriva i frågan :), men du beskrev det alldeles ypperligt!

Trevlarns, bara att prova nu då.

Elin sa...

Tack för alla råd. Jag har inte gett mig på tvåändsstickning än men jag kanske törs nu ;-) Och så måste jag få säga att de rosa sockorna i början är uuuuuunderbara!!

Elin

garnlek sa...

Jättetack för beskrivningar och för dina fina bilder. Har köpt Dandanells bok och får väl läsvägen försöka. Skönt att jag inte behöver skaffa z-tvinnat garn, har massor av tvåtrådigt ullgarn, bl a Visjö, Morjärv o lite Kampes.

Isan sa...

Oh, så fina saker du har gjort! Jag är jätteimponerad!
Jag hoppas att jag får möjlighet att gå någon kurs, det skulle vara så kul :-)

Anonym sa...

Tack för ett bra inlägg, har precis börjat med tvåändsstickning så dina tips är guld värda :)

Lena sa...

WOW vad du är duktig ,jag håller på med mina allra första tvåändsstickade vantar och jag tycker det är kanonbramed tips och tricks och vad snällt att du delar med dig av dem till oss.
/Lena

Lena sa...

Frågor

Jag tyckr det är svårt att hitta bra mönster på just tvåändsstickade vantar eller sockar eller tvåändssstickat överhuvudetaget.vart hittar du mönster ?

och hur får du inspriration till att hitta på eget mönster det verkar ju spännande att slippa leta mönster.
/Lena

miastick sa...

Tack för denna FAQ! Jag hoppas hoppas att det blir en kurs till med dig. Som jag dessutom kan gå. Det är egentligen den enda stickkurs jag känner mig sugen att gå på öht. (Plus växtfärgning.)

Anonym sa...

Jag fattar inget som vanligt. Men det är inget ovanligt, det kommer en dag. Fint är det. Fortsätt med dina fina beskrivningar. MVH Kerstin i Skåne

Lotta i S-vall sa...

Underbar, höärlig och otroligt lärorik Blogg o otroligt bra förklaringar.
Nu ska jag försöka mej på tvåändstickning som jag så länge velat lära mej.
Tusen tack o ha de bäst

Skräddardotter sa...

Jag har just börjat lära mej...måste jag hålla garnet i höger hand? Det måste väl bli samma resultat om jag håller det i vänster?

Malin sa...

Wow, vad fint allting. Hanledsvärmarna med rött mönster är de inspirerade från Sollerösömmen? Liknar väldigt de tvåändsstickade vantar som jag har till min dräkt. Fint som snus iallfall!

Anonym sa...

Tack för rådet att välja ett garn som man gillar inför projektet med ett par vantar i tvåändsstickning. Har nu kommit en god bit på väg, när allt är klart skall jag kunna ta på mig ett par mysiga vantar i Visjögarn. Tack för en inspirerande blogg.

Martina sa...

Idag testade jag tvåändsstickning för första gången. Det gick bra :) Om några veckor ses vi på din kurs, det ser jag fram emot!
Mvh Martina

Rosehagen sa...

Hei ;) Kjempefin blogg du har ;)
Jeg har to spørsmål til deg. På halvottene med rødt mønster har du mønsterstrikking i det hvite garnet også. Er det strikket kun med en tråd hvit?
På de vottene lengre ned på siden og som ligger i linken til høyre, strikker du da vi på norsk kaller tvebandstrikk? Sender deg spørsmålene på epost også ;)


Mvh Ann-Mari

Unknown sa...

Hur gör man flätan på vanten som man hade förr för att hänga upp för torkning över vedspis.