måndag 12 april 2010

Tvåändsstickade gök-ögonvantar (något slags mönster)

Diagram till mudden.
Diagram till handen, tänk på att centrera diagramet.

Mönster;
Det här är mer en skiss än ett färdigt mönster, det riktar sig till dig som redan kan tvåändssticka, vanten går också bra att sticka i vanlig stickning med vissa ändringar.
Material; 1 härva bottenfärg, i det här fallet Kampes z-tvinnade rosa handfärgat från sannsticks, 1/2 härva mönsterfärg, i det här fallet sektionsfärgat 2-trådigt ullgarn från Ullcentrum.
Stickor; 5 st Strumpstickor 3mm.
Lägg upp 66 maskor med två trådar bottenfärg och en hjälptåd i mönsterfärgen. (Uppläggning nr 1 om man går efter Dandanells bok.)
Varv 1: Sticka alla maskor räta med två trådar bottenfärg, sticka över dem på en sticka, vänd utan att sätta ihop arbetet.
Varv 2: Sticka 1 rätt varv med två trådar bottenfärg samtidigt som du fördelar maskorna över 4 stickor.
Varv 3: Slut arbetet till en ring och börja sticka efter diagramet för mudden. Hädanefter stickas allt färgmönster med två trådar bottenfärg och en tråd mönsterfärg. De enfärgade varven stickas fortsättningsvis med två trådar bottenfärg.
Efter muddmönsteret börjar man sticka diagramet för handen över 33 maskor, tänk på att centrera diagramet mitt på handen, mönstret stickas på höger hand över sticka 1 och 2, handflatan stickas randig med varannan bottenfärg varannan mönsterfärg.
På andra varvet av handdiagramet börjar man öka för tumkil.
På höger vante ökar man i den 2:a maskan på 3:e stickan, öka sammanlagt 14 maskor på vart varv, sticka sen 5 varv utan ökningar.
Sticka sen mönstret som vanligt över sticka 1 och 2, på sticka 3 stickar du en maska sätt 20 maskor på en tråd och lägg upp 6 nya över tummen.
Sticka rakt upp till toppen av lillfingret, börja minskningen på vart annat varv tills du har 50 maskor kvar, minska sen på varje varv tills 22 maskor återstår, maska av dessa med maskstygn.
Tumme; Tummen stickas randig med en tråd bottenfärg och en tråd mönster färg. Sticka de 20 maskorna och plocka upp 8 m i tumgreppet =28 m Sticka på tre stickor tills du är mitt på tumnageln, minska på varje varv.
På vänster vante hamnar mönstret på sticka 3 och 4 och ökningen för tumkilen börjar i den näst sista maskan på sticka 2.
Avsluta vantarna med en fläta av uppläggningstrådarna, valka lätt i såpvatten och låt torka.






Ja om man kan kalla det här ett mönster vette katten men jag delar med mig av mina anteckningar som utlovat, mina vantar blev lite för små för mig så jag antar att de passar en ganska normalstor hand. Bilderna är dåliga men det kan dyka upp bättre när jag hittat någon med mindre händer att ge bort dem till.





9 kommentarer:

frisky frog sa...

Nej, inte kan jag tvåändstickat men fin var den!

Anonym sa...

Hur snygga som helst, men det tror jag redan att jag sagt. Tvåändsstickning står på listan "Saker jag vill lära mej när jag blir stor" :) Får väl vänta tills dess innan jag ger mej på ett sådant projekt.
Iréne JB

Susanne sa...

Tackar allra ödmjukast för anteckningarna till dina finfina vantar. Ser fullkomligt begripligt ut, alltså ett mönster ;)

Eva S sa...

Tack för mönstret. Det ger mig ytterligare en morot till att jobba mer med min tvåändsstickning.
Och vantarna är ju läckra! Jag har lämpligt rosa garn(in köpt i Stockholm i februari).

Sunna sa...

Jag ska spara det här tills jag lär mig 2 ändssticka för någon gång hoppas jag att det blir av

Anonym sa...

Så snygga ... och mysiga de ser ut!

Margareta sa...

Tack för din inspirerande sida, sitter nu här med ett par vackra tvåändstickade vantar. Tack för rådet att välja ett garn man tycker om, det var helt klart avgörande till att jag fortsatte fast det tog tid.

Susy sa...

Hej, jag skriver från Kanarieöarna, Fuerteventura, jag studerar svenska, Jag fortfarande inte talar mycket svenska, jag skicka ett mail på engelska.
Hälsningar
Susy

Anonym sa...

Jag gick en fantastisk kurs genom stickkurs.se, nu stickar jag vantar, det går inte fort, men så roligt det är!