måndag 9 juni 2008

En sommrig nätkasse

En miljövänlig och praktisk kasse är inte dumt, om den dessutom är rolig och snygg och stickad av skänkta bomullsrester känns det ännu bättre. Kassen blir större än man tror och den rymmer ledigt både badkläder och en lättare sommarhandling. På bilden fylls den upp av en halv vattenmelon. För att göra det hela lite roligare avmaskade jag i en stjärnform. Kassen är snabbstickad och faktiskt riktigt skön att bära saker i.
Material; Bomullsgarn, till min kasse gick det åt 47 g av ett äldre lite tjockare bomullsgarn men vilket ärvt eller fyndat restgarn som hellst av det lite mer slitstarka slaget funkar. Kassen skulle bli väldigt snygg i lingarn också om man vill ha den lite mer stilren.
Stickor; Jag har stickat min kasse på en kort rundsticka nr 4,5 mm dessutom har jag använt 5 strumpstickor nr 4 mm och 5 strumpstickor 3,5 mm.

Lägg upp 49 maskor på stickor 4 mm, fördela maskorna på en kort rundsticka nr 4,5 mm och märk ut var varvet börjar och slutar.

Sticka 4 varv räta maskor. Öka maskantalet till det dubbla genom att sticka varje maska två gånger ( 1 gång i främre maskbågen och en gång i bakre), du har nu 98 maskor.

Nätmönster; *sticka 2 maskor tillsammans, 1 omslag* upprepa från * till * varvet ut.

Fortsätt att upprepa mönstervarvet till önskad längd. Jag stickade nätmönster i 20 cm. Sticka därefter 4 räta varv.

Börja därefter minska i stjärnmönster. Byt till strumpstickor nr 4 mm när det blir svårt att sticka på rundstickan.

Varv 1:*SSK (för över 2 maskor var för sig som om du skulle sticka dem räta, sätt tillbaks dem på den vänstra stickan och sticka ihop dem),10 räta, 2 tillsammans, 1 omslag* upprepa varvet ut.

Varv 2 och alla jämna varv: Sticka alla maskor räta.

Varv 3: *1 omslag, ssk, ssk, 4 räta, 2 tillsammans, 2 tillsammans, 1 omslag, 1 rät* upprepa varvet ut.

Varv 5: *1 rät, 1 omslag, ssk, 4 räta, 2 tillsammans, 1 omslag, 2 räta* upprepa varvet ut.

Varv 7: *2 räta, 1 omslag, ssk, 2 tillsammans, 2tillsammasn, 1 omslag, 3 räta* upprepa varvet ut.

Varv 9: *3 räta, 1 omslag, 1 dubbel överdragshoptagning (lyft en maska sticka ihop två maskor och dra den lyfta över), 1 omslag, 3 räta* upprepa varvet ut.

Varv 11: * 3 räta, 1 dubbel överdragshoptagning, 4 räta* upprepa varvet ut.

Varv 13: * 2 räta, 1 dubbel överdargshoptagning, 3 räta* upprepa varvet ut.

Varv 15: *1 rät, 1 dubbel överdragshoptagning, 2 räta* upprepa varvet ut.

Varv17: *1 dubbel överdragshoptagning, 1 rät* upprepa varvet ut.

Sticka ett varv med räta maskor och klipp av garnet, trä garnet genom de återstående maskorna och dra åt och fäst noga.

Axelremmen stickas på strumpstickor 3,5 mm, lägg upp 12 maskor, fördela dem jämt över stickorna och sticka räta maskor i ca 40 cm. Maska av och sy fast axelremmen mycket noga i överkanten på kassen.

Packa kassen med badkläder, en bra bok, saft och bullar och dra ut i naturen!




10 kommentarer:

bara Lova sa...

Vilken fin! Rosa och grönt är så bra tillsammans.

PetraO sa...

Vilken fantastisk sommarkasse - tack för mönstret!

Eva S sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anki sa...

Perfekt att bära hem grönsaker och frukt i! Eller strandleksaker! Eller nya garnnystan! Eller ...
Kanonfin!

Sofia sa...

Jättefin kasse! Ska sätta mig ner när jag får tid och göra en själv. Tack för mönstret!

Anonym sa...

Finfin liten sak o så passande med en vattenmelon inuti! Nätkassar är HÄRLIGT, fast jag kan inte riktigt säga varför. Själv har jag en gul som jag brukar bära hem bananerna i.

Efwa sa...

Kul kasse!! Har virkat en i regnbågengarn för ett tag sedan och får väl ta med den till frankrike och använda den på marknaden.
Får lust att göra din också! Tack för mönstret!

Nettan sa...

Passar ju perfekt att börja tillverka denna på juntan ikväll. Tack för dina underbara mönster. Hur kommer du på allt?

Dödergök sa...

Kul att läsa att det är fler som gillar nätkassar, jag stickade en förra året som jag använt supermycket så jag tyckte att det var dags att kompletera med en i melonfärger.

Anonym sa...

Fin!
Jag ska testa ett något modifierat mönster till mitt garn av återvunna saris. Tack för tipset!