fredag 6 januari 2012

Halldóra mittens









Halldóra mittens av Dödergök




Material: ca 100 g Létt-Lopi 50 g bottenfärg (här vit) och 50 g mönsterfärg (här två nyanser av grönt).


Strumpstickor 3,75 mm (själva vanten stickas med 5 stickor och tummen med 4 stickor).


Du behöver också en snutt restgarn och en stoppnål.




Lägg upp 38 maskor med grundfärg och sticka 12 varv vriden resår *1 vriden rät, 1 vriden avig*. Nästa varv stickas alla maskor räta med grundfärg samtidigt som du ökar till 42 maskor.


Börja sticka enligt diagrammet. Båda vantarna stickas likadant och kan därför användas som både höger och vänstervante. Öka maskor för tummen genom att plocka upp tråden mellan två maskor och sticka den vriden. När du har stickat 18 varv på tummen (det första varvet då du plockade upp en maska räknas inte in) sätt de 15 tummaskorna på en tråd och du fortsätter att sticka vanten enligt diagrammet Efter 10 mönsteromgångar stickas ett varv med grundfärgen sen börjar du minska i sidorna på vartannat varv 3 gånger sen på varje varv tills 10 maskor återstår, sy ihop toppen av vanten med maskstygn. Minska i början av sticka 1 och 3 och i slutet av sticka 2 och 4, jag minskade så här;(sticka nr 1) sticka 1, ssk, alla maskor räta, (sticka nr 2)alla maskor räta tills 3 återstår sticka ihop 2 maskor rätt sticka 1 maska, upprepa för sticka 3 och 4.




Tummen stickas på tre stickor, 6 maskor per sticka. Följ diagrammet, plocka upp 3 extra maskor i tummgreppet så att du har 18 maskor. Efter diagrammet stickas ett varv med grundfärg sen minskas enligt följande: *sticka 1, ssk, sticka ihop 2 tillsammans, sticka 1* upprepa varvet ut. Sticka ett varv utan minskningar. På nästa varv minskas det enligt följande * ssk, sticka ihop 2 tillsammans* upprepa varvet ut, dra tråden igenom de återstående maskorna.




Fäst alla trådar och tvätta upp dina vantar och låt dem plantorka i den form du vill ha dem. Njut av ett par riktigt vintervarma vantar!



















Tack Halldóra för inspirationen till vantarna!

























27 kommentarer:

Iréne JB sa...

Väldans fina och tack för att du delar med dej av hur du gjort. Kanske kommer att prova på dem så småningom. Har ju inget annat på listan med vad jag vill göra :)

Anonym sa...

Åh, vilka fina! Vill ha, vill ha, vill ha :)
Och tack för mönstret då kan man ju sticka sig ett par egna.
Och tack för alla fina bilder på vantarna!!
kramar /C

Maria sa...

Tack så mycket för både inspiration och mönstret.
/Maria

Anonym sa...

Så enormt söta! Synd att det inte är tillräckligt kallt där jag bor för att ha stickade vantar... :(
Ann

Linda sa...

Ljuvliga!!! Tack för mönstret!

annas alster sa...

Åå uuuunderbara! Kanske skulle våga mig på det där med tvåfärgsstickning ändå?

Emmy sa...

De ser jättehärliga ut!

ANNEPÅLANDET sa...

Fine votter! Fristende!

Riktig godt nytt år!

Innestemmen sa...

Så pene votter!
Da var det brått enda en ting på to do-lista

Tusen takk for at du deler mønster med deg =)

Mvh Siv

Annika GW sa...

Tack för mönster! Vantarna är så fina ! / Annika

Maritas Maskor sa...

Tack snälla för mönstret på dina fina vantar!
Verkligen helt makalöst fina! Det blir " vill göra" känsla på en gång!

Nilla K sa...

Jättehärliga vantar, gillar särskilt tummarna!

sara sa...

Wow, så fina dom blev!

Anna-Karin sa...

Sitter på mina stickor imorgon :-) kan inte låta bli!!!

bettan sa...

Tack så jättetycket för att du delar med dig det dina mönstret!!!
Vill haaaa!!!

Lena A sa...

Jättejättefina! Alltid lika roligt att kika in på din blogg och få inspiration.

Maj-Britt sa...

Åj så fina, tack för mönstret ska genast börja sticka :)

Anonym sa...

Så snygga vantar, och tack för en inspirerande blogg som jag följer varje dag :))
Marie

Anonym sa...

Hej! Jag tycker vantarna är såå fina och vill sticka.
Därför undrar jag: har jag fattat rätt att du stickat dem på stickor 5??
Varför står det stickor 3,75 i mönstret?
Är vantarna stora??
Stickat vantar tidigare i lett loppi till min pappa och lade då upp 38 maskor... å jag har rätt små händer så 42m låter stort??
/Detta undrar Cecilia

Manduzana stickar sa...

Åh, snygga vantar!

Krickelina sa...

Jajamen ännu ett projekt att lägga till listan ATT GÖRA
Jättesnygga!

maria carlander sa...

Superfina! Älskar det lilla mönstret på tummarna.

Halldóra sa...

Åh vad fina de blev!!! Jättehärliga. Så duktig - och snabb du är....!!! Och så heter dom efter MIG.... :-) Jättekul. Knit on... ;-)

Pysselfarmor sa...

så fina!

Britt sa...

Jag beundrar dig verkligen.nästan varje gång som jag kikar in i din blogg så har du gjort något nytt. Du måste vara snabb och effektiv.Jättefina vantar,kanske gör jag ett par här framöver.Tack för mönster,kram Britt

Dödergök sa...

Tack så mycket för alla fina snälla kommentarer! Jag lapar i mig och ler ska ni veta. :)

Vantarna är lite för små för mig så jag skulle säga att de är storlek large. Det har smugit sig in ett fel i diagrammet, naturligtvis ska det inte vara en extra vit maska ovanför tummen utan mönstret ska fortsätta att gå ihop vanten runt så att säga.

Anonym sa...

Tack! Då vet jag. Går ned i stickstorlek så blir de nog mindre.
Tack igen för superfint mönster./Cecilia