söndag 9 juni 2013

Tuppar

Nackdelen med äggkläckandet är att man riskerar att få ett ganska rejält tuppöverskott vid sommarens slut. För väldigt många kycklingar är tuppar,i alla fall känns det så när kammen börjar bli oroväckande röd på favorit hönkycklingen. Syrran har sålt av en del av sina kycklingar men naturligtvis var det lättare att sälja hönor så därför gör jag här lite extra reklam för hennes tjusiga tuppkycklingar. Alla tuppar i det här inlägget är till salu utom syrrans Kåre som är pappa till några av kycklingarna. Tupparna kostar mellan 30 kr och 75 kr och de säljs till liv. Ska de ätas upp kan vi lika gärna göra det själva. Om du blir intresserad kan du mejla mig så förmedlar jag kontakt.
Syrrans favorit, kommer nog att bli väldigt lik sin far, förmodligen är mamman en Hedemora och pappa är en Brahmablandning . Kommer att bli stor.
Två bröder som är kläckta ur mina ägg. Sussex/Dvärgkochin, ovanlig kombination skulle jag tro.
Två helbröder, renrasiga dvärgkochin gula, kanske gulcolumbia, inte färgrena men blir nog väldigt fina. Mycket lätta att få tama. Mitt dvärgkochin-par, Astrid och Holger är föräldrarna.
Två eller tre små cream legbar tuppar är också till salu. En ras som jag själv är väldigt spänd på att se hur de utvecklas. Värper blå ägg och får en liten hätta på huvudet.
Avslutar med en bild på snygg-Kåre, syrrans ögonsten, tuppen på den övre bilden kommer förmodligen att bli väldigt lik honom fast i något andra färger.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh vilka underbara bilder! Skulle vilja ha dem alla. Men!? Började med Hedemorakycklingar förra året. Hönorna är väldigt ruvvänliga och det är såå spännande att se vad det blir av årets. Har bara sparat 5 kycklingar och tycker det är svårt att könsbestämma dem.Snacka om hälsofrämjande att ha dessa små skönheter och vilka gooda fina ägg de förser mig !! Har du nå bra tips att se vilka som är hönor och hur tidigt ser ni det!! Kramen

Magganmagi sa...

Vilka fin atuppar! Särkilt Kåre är ju urtjusig!
Är det mycket jobb med höns?
Verkar väldigt hemtrevligt!