fredag 30 januari 2015

Petter

 Tjoho! Lagom till helgen bjuder jag er på något fint, mina Tour de Ski-sockor, Petter, finns nu som ett gratismönster på Ravelry bara att ladda ner. HÄR hittar ni en länk till mönstersidan på Ravelry.

Så här beskriver jag dem i mönstret:
En flerfärgsmönstrad socka som gör sig bra i starka färger värdiga en kaxig skidhjälte. Flerfärgsmönstret är inspirerat av både svensk och norsk sticktradition och är lätt att memorera.

För att sticka Petter behöver du: 
Garn: Handfärgat sockgarn från Tant Kofta (rosa) och Artesano Definition (svart). Eller annat sockgarn med en sträckning av ca 390-400 m/100g. 
Garnåtgång: 50g av färg 1 (svart på bilden) och 50 g av färg 2 (rosa på bilden). 
Till storlek 42 gick det åt 35 g av färg 1 och 47 g av färg två.
Stickor: 2, 25 mm eller de stickor du behöver ha för att få rätt stickfasthet. Jag stickar löst så det är mycket troligt att du får gå upp till 2,5 mm stickor. Är du en van sockstickare så märker du om du får en bra stickfasthet.
Stickfasthet: 34 m/ 10 cm Obs! mät över ett flerfärgsstickat parti.

Storlek: Sockan passar både en normal dam och en smal herr fot, benets och fotens längd justeras enkelt men tänk på att det kan gå åt mer garn om du gör en längre socka.

Du behöver kunna sticka runt, räta och aviga maskor, flerfärgsstickning, ökningar och minskningar samt sy ihop en tå med maskstygn.  

Mönstret är noga genomgått men fel kan ju uppstå ändå, hör gärna av dig i såna fall.

Sticka lugnt!







7 kommentarer:

Lena I Sundsvall sa...

Underbart mönster & färger. Du är så duktig på att fixa mönster & färger.

Anonym sa...

Ljuvliga sockar - och inte så lite kaxiga heller i färgvalet! Mönstret blev nerladdat direkt när jag såg det på ravelry. Ska bara göra klart lite andra sockar först, men sedan står dessa på tur
/Malena

Heidi sa...

Så fina dom är! jag har nu laddat ner mönstret, så att jag kan sticka dom så fort jag är klar med det nuvarande projektet

mads sa...

Snygga som attan! De här kommer definitivt bli stickade i år. Tipp topp!

Svarta Malin sa...

Tack för Petter! Laddar ned strax, stickar senare.

Krasut sa...

Snygga! Har genast laddat ner för ett framtida projekt. Får se vad som finns i gömmorna. Har både gult och blått vet jag men Petter blir kanske lite sur då :-D

Vickan-Pickan sa...

Fantastiska. Så himla generöst att dela med dig!