fredag 27 oktober 2017

Ett par gula fingervantar

 Mönster; Jag behövde ett par fingervantar så då stickade jag ett par, det behöver ofta inte vara krångligare än så för mig, jag gillar behovsstickning. Jag har inte använt något särskilt mönster utan stickat från minnet. Mudden är lite kragformad, jag började med att lägga upp 60 maskor men minskade mig ner till 54 maskor för handen. Tummen har en vriden tumkil som ökas på ett ställe på varje varv och jag gillar verkligen den typen av tumkil, den passar min hand himla bra.
Det är så jäkla roligt att sticka fingervantar tycker jag , nåt av det allra roligaste faktiskt.

Garn; Jag har använt ganska precis en 50 g härva av Tant Koftas Färgspel Spelsau lammull i färgen Vägglav. Jag tycker så mycket om det här garnet, perfekt för tunna, varma projekt.

Stickor; 2,25 mm för riktigt täta och varma vantar.




6 kommentarer:

Vipan sa...

Nyfiken på tumkilen. Hur gör du?

Dödergök sa...

På höger vante gör du så här; öka 1 m på varje varv innanför 2:a maskan på varvet. Öka så många maskor du behöver för att tumkilen ska bli tillräckligt bred. Sticka sen så många varv du behöver utan ökning för att tumkilen ska bli tillräckligt hög. Sätt tumkilens maskor på en tråd, lägg upp det antal maskor ovanför tummen som behövs för att få rätt antal maskor för handen.

Heidi sa...

Vilken underbar kommentar du gjorde i ditt inlägg - att fingervantar är det roligaste som finns att sticka:)

Jo, jag kan hålla med om att det är roligt att sticka fingervantar, men jag skulle nog börja med att säga att det är pyssligt att sticka fingervantar:)

Ja, vridna tumkilar ger en suverän passform, och är lätt att anpassa till bäraren. Men det ser ju inte lika snyggt ut när man skall ta kort på dem efteråt när de är klara om man bara vill ta kort på vanten:D

Som alltid - ypperlig passform! Och den härliga gula färgen kommer verkligen att lysa upp i höst- och vintermörkret:)

Anonym sa...

Gult er kult :-)

Maria sa...

Hej! Jag är så nyfiken på om du gått nån hantverksutbildning eller lärt dig själv eller haft tillgång till nån supercraft-person som lärt dig väv och stickning? Det vore jätteroligt om du ville skriva lite om hur du lärt dig, eller har du kanske ett blogginlägg jag inte hittat som handlar om det? MvH Maria, stickare på medelnivå som har väldigt lust att steppa upp ett steg eller två :p

Anna sa...

Så fina!!