onsdag 15 december 2021

Mount Pleasant

 

Det kan låta helt galet men jag började på den här toppen/tshirten sommaren 2019. Och den är klar nu?

Nja jag stickade faktiskt klart den förra året men den kom aldrig med på bild. Nu har jag skärpt till mig och tagit fina bilder för det är den faktiskt värd.

Mönstret heter Mount Pleasant och det är egentligen en både trevlig och enkel historia som inte borde ta två år att färdigställa. Jag stickade 3xl rakt av och var helt klar när jag insåg att den bara blev fel. Alldeles för kort fram och för trånga ärmar. SÅ den hamnade längst ner i en påse i botten av en brunn typ. Sen repade jag, stickade den några cm längre men framför allt gjorde jag 5 förkortade varv över bysten med några cm mellanrum för att ge mig själv lite utrymme. Jag stickade ocskå ärmhålen lite högre. Skillnaden blev brutal. Nu är den ju jättefin. Passar perfekt till alla mina nederdelar med hög midja.

Garnet är Sandnes Lanett babyull och även fast det delade sig lite och var lite kinkigt att sticka med så skulle jag absolut kunna tänka mig att sticka ett plagg i det igen för det är mjukt och varmt med riktig ullkänsla. Jag köpte 6 nystan av nån märklig anledning men gjorde nog av med lite mer än 3,5, eller kanske 4? 2019 var som sagt en lång tid sen. Före pesten till och med. Färgen är grymt fin iaf.

Jag stickade med 3,25:or och 3,5:or enligt Ravelry så då får jag tro på det. 






3 kommentarer:

Theresa williams sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Vildblomma sa...

Hej! Googlade på Rajas Raglan och fick upp din blogg 😊 Har försökt få tag i mönstret online då jag glömt boken (häftet babystrikk) hemma. Har stickat två rajas raglan för några år sedan. Hade nu tänkt använda mig av strukturen till en annan tröja som jag har med nu på semestern. Men kommer inte ihåg - är det 2 eller 3 varv innan man förskjuten mönstret ett snäpp? Och visst var det 1 varv räta emellan som gör att det blir en horisontell rand varannan eller var 3:de rad? Mvh Sandra

Anonym sa...

Så himla fin den blev! ����/Marie på Gotland