lördag 3 oktober 2009

Höst



















Första lördagen i Oktober. Plockar in den sista buketten från trädgården. Tänder alla ljusstakarna i köket. Spelar bara musik från före 98, inget annat känns relevant.
Lagar mat och bjuder systerns lilla familj, går en kort promenad i småspiksregn. Känner katsurorna på långt håll. Mailar med en vän, sätter på mig kråksockorna och eldar i kakelugnen.
Dricker äppeljos ur vinglas, pratar med mannen om hur söt Henrik var när han år popcorn i randiga tröjan. Funderar på te.


10 kommentarer:

Ulrika sa...

katsurorna..? VAD är det?! =)

och du... tack för peppningen!!
(Jag har packat en mössa!)

Åsa i Skuttunge sa...

- det är för sorgligt med dahlior som frosten tar. Mina grönsaker har redan strukit med...men pelargonerna flyttar upp på vinden i helgen. Brasa och ljus i morgon kanske....nu blir det hjortronlikör och Adagio

Dödergök sa...

Ulrika! Det är träd, underbara vackra träd från asien som doftar pepparkaka när de fäller löven.

Du om det blir så kallt som de lovar på nyheterna behöver du inte ta av den på hela resan. :)

Åsa i Skuttunge! Ja det känns lika vemodigt varje gång. Men snart kommer ju frökatalogerna och allt börjar om igen.
Hjortronlikör lät inte dumt alls.

Anonym sa...

hej!
ränder som inte hoppar har jag för mig du har beskrivit men var??
tack för kul läsning som är beroendeframkallande!
h'älsningar Britta

Rosenvante sa...

Vilka underbara bilder. De ger ett intryck av stor njutning. Hoppas det slutat regna småspik vid dig så du kan gå en skön promenad med vovvarna.

Dödergök sa...

Britta! Vad roligt att du gillar bloggen. Här finns en bra beskrivning på ränder som inte hoppar. http://www.grumperina.com/knitblog/archives/2008/03/dont_worry_keep_1.htm

Egentligen är principen enkel, man bygger på ränderna i spiral så att man inte för några synliga övergångar.

Tvärslå sa...

Åh vilka färger, vilka smaker o dofter :)
Härligt härligt.

Ulrika sa...

Oo, det låter ju ljuvligt!

Jag trodde nog att det var nåt asiatiskt. Det låter så japanskt.
かつろ = ka-tsu-ro = katsuro.

Mm, jag ska bo i min mössa.
"Jag ska bo i min mössa".
Höstens nya slagdänga, snart på svensktoppen! :)

Dödergök sa...

Rosenvante! Tack! Jag tror att min kärlek till matlagning och grönsaker skiner igenom. Det regnar fortfarande så det är regnkappa på som gäller på hundpromenaderna.

Tvärslå! Ja och ändå blir rödbetorna aldrig riktigt lika röda på bild som i verkligheten.

Ulrika! Jag ska fota katsurorna innan de fällt alla löv och visa dig sen. Det är ett utav mina absoluta favoritträd.

Tack för dagens bredaste leende! :) Jag hör melodin inne i mitt huvud med den smäktande refrängen... :)

Maria sa...

Vacker mat på en dag som verkar bra och lugn!