söndag 22 november 2015

Pixie Hat

 Mönster; Pixie Hat en riktig liten pärla till mönster. Så här liggandes platt och utan unge så ser den inte mycket ut för världen men den här mössan är störtgullig och dessutom sitter den jättebra på. Att den är väldigt rolig att sticka gör den bara ännu bättre.
Jag har stickat den minsta storleken på väldigt små stickor med tunt garn och ändå passar den ypperligt på en 10-månaders bebis så det bästa är nog om man kan prova lite under stickningens gång.
Jag har sänkt den i nacken med några extra rillor och förkortade varv för att den ska gå ner lite längre och värma lite bättre. Dessutom har jag avslutat hela mössan med en i-cord för ett lte snyggare avslut och jag stickade knytbanden med dubbelt garn för att få lite tjockare mer knytvänliga i-cords.

Garn; Visjögarn från Östergötlands Ullspinneri i färgen oliv, ett riktigt favoritgarn som passar väldigt bra till baby och barnplagg. Mössan blev väldigt mjuk och mysig efter tvätt.

Stickor; Jag gick ner till 2,25 mm för att få maskorna så som jag ville, en mössa får ju inte vara för gles och sladdrig då försvinner ju hela vitsen med den.

Nu återstår bara att packa ett litet paket och sen ska gudsonens öron bli varma och gosiga i vinter.



1 kommentar:

Heidi sa...

Vilken fin present:)