fredag 19 augusti 2016

GaldhöpiggensweaterKAL del 3; att sätta ihop ärmarna och kroppen

En ok-tröja innehåller inte så mycket montering men det finns ett moment som kan kännas lite krångligt vid första genomläsningen av mönstret, ihopsättningen av ärmar och kropp. Men när du väl sitter där med delarna är det lätt som en plätt.

 1. Ärmarna är klara och du har satt ett antal maskor mitt under ärmen på en tråd. Kroppen är också klar och ärmhålens maskor sitter också på trådar. Varvet kommer att börja bak på vänster axel. Använd en så lång rundsticka att okets alla maskor får plats utan krångel.
 2. Börja med att sticka över vänster ärms maskor på rundstickan som kroppens maskor sitter på.
 3. Fortsätt att sticka framstyckets maskor.
4. Sticka höger ärms maskor och avsluta med att sticka bakstyckets maskor, placera ut en markör. Nu sitter hela arbetet på samma sticka och det är bara att fortsätta med oket.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag håller precis på med en annan oktröja och har maskar av både på ärmarna och på kroppen, motsvarande de maskor du skriver ska sitta på tråd. Vad blir skillnaden, och varför föredrar du "levande" maskor? /Carin

Dödergök sa...

Hej! Jag gillar att ha levande maskor för dels slipper jag sy, jag kan sticka ihop hålen under ärmarna istället och jag tycker att det kan dra sig lite i ärmhålet i de avmaskade maskorna. Men det är mest en smaksak.

Anonym sa...

Ah, fattar! Ska pröva ditt sätt också vid tillfälle! Tack för svar!
/Carin

Anna Nilsson sa...

Hej! Jag hsr ett mönster där det står, sticka så här många cm ärm o sätt sedan ihop så som du visar. Men jag kanske inte vill ha samma ärmläbgd som mönstret. Finns det ngn tumregel om var på armen man ska va när ärmen är redo att sättas ihop med kroppen. Är det rakt ut från armhålan? Tack för bra beskrivning!