lördag 9 december 2017

Lilla Sundsjön mönstersläpp!

 Nu finns mitt nya mönster Lilla Sundsjön på Ravelry! Klicka bara på länken så kommer du direkt till min ravelrybutik.
Den här lilla mönsterstickade koftan föddes någon gång i våras när jag var sjuk och behövde något litet att sticka på. Prototypen blev så himla gullig att det bara måste bli ett mönster och nu är det färdigt, lagom till jul.

Lilla Sundsjön stickas runt nerifrån och upp med ett runt ok och klipps sen upp på slutet. Koftan har en smal passform med lite extra längd i kroppen. Du som stickat och gillat mitt gratismönster Glittertind kommer älska Lilla Sundsjön!

För att sticka Lilla Sundsjön behöver du;
Garn; Manduzana Merino Sock Sport i två färger.  Koftan visas här i grönt  ’Salazar’ (färg A) och vitt ’Natur’ (färg B). Ett perfekt garn till små bebisplagg eftersom det både är mjukt och slitstarkt och går att tvätta i maskin någonting som kan vara en fördel om du tänker ge bort koftan till ickestickande föräldrar. garnet ger också mycket vackert definerade maskor som passar mycket bra till flerfärgsstickning. Eller ett annat garn med en sträckning på ca 300m/100g, till exempel Kampes 2-tr ullgarn som jag stickat de två andra proven i.
 
Stickor; rundsticka och ev. strumpstickor 3 mm och 2,5 mm till resår eller de stickor du behöver för att få rätt stickfasthet. 
Stickfasthet; 24m/10cm 32v/10cm på stickor 3 mm i mönster, eller de stickor du behöver för att få rätt stickfasthet.

Koftan finns i storlekarna; 1-3 mån, (6-9 mån), 12-18 månader, ( 2-3 år) 
Beräknad garnåtgång; 100g grundfärg, 50g mönsterfärg, (150g grundfärg, 50g mönsterfärg), 150g grundfärg, 100g mönsterfärg, (200g grundfärg, 100g mönsterfärg)
 
Tillbehör; 6-8 små knappar. Du behöver dessutom restgarn att sätta vilande maskor på, minst 4 stickmarkörer och eventuellt band att sy på insidan av knäppkanten. 
Du behöver kunna; sticka räta och aviga maskor, sticka runt, flerfärgsstickning, förkortade varv, minskningar och ökningar samt läsa diagram.

Jag är så stolt och glad över det här lilla mönstret och jag hoppas att du ska tycka lika mycket om det som jag gör!
Stort tack till alla mina teststickare och till Samuel Wibeck som tagit bilderna på den gulliga modellen!
 









2 kommentarer:

Drutten sa...

Så fin kofta! Synd att jag har så få bebisar i min närhet... :)

Josefin sa...

wow! helt fantastiskt fin!!