torsdag 17 januari 2019

En alldeles egen Pippi-tröja

 Mönster; Å vad jag har mycket bra saker att säga om den här tröjan. Det är just en sån här tröja jag längtat efter länge. En lagom tjock, varm, smidig, klassisk tröja med riktigt lång ärm och ledig passform men ändå välsittande över axlarna.
Och framför allt, äntligen har jag en alldeles egen Pippi-tröja!
Jag började med att sticka den här uppifrån och ner med tanken att den skulle ha ett sprund fram men det slutade med att jag repade upp en nästan hel tröja. Jag var inte nöjd med passformen.
Istället så stickade jag den nerifrån och upp, med en ganska tydlig a-form som passar min kropp. Sen valde jag att gör ett runt ok istället för ett raglan-ok och jag tycker att det blev jättebra. Jag gillar särskilt passformen över axlarna ihop med den ledigare kroppen. Tröjan blir på det viset väldigt lättburen och jag behöver inte fundera på vad jag ska ha på mig till som passar.

För att få ihop ränderna över oket så var jag tvungen att ha två röda ränder bredvid varann på ärmarna och jag var tveksam först men nu stör jag mig ingenting på det.

Garn; Garnet är Manduzanas fantastiska nya garnbas (och ja den är faktiskt fantastisk). Manduzana Falkland DK (75% Perendaleull och 25% Corriedaleull 250 m/ 100g) Ett obehandlat mjukt och fluffigt garn som ger väldigt vackra maskor. Det värmer väldigt bra också.
För full transparens ska jag tala om att Amanda frågade mig om jag ville testa hennes nya garn i ett större projekt för att sen återkoppla till henne och tala om vad jag tycker. Jag har alltså inte fått betalt för att tycka någonting om garnet. På ett sätt är det sjukt att vi lever i en tid där jag ska behöva tala om att ingen köpt min åsikt men å andra sidan är det viktigt att vara just transparent i de här frågorna.
Och jag tycker så mycket om garnet, det passar verkligen mitt handlag och jag älskar hur vackra maskorna blir utan att jag behöver anstränga mig.
Jag har använt den naturfärgade (ofärgade) grå som grundfärg och det gick åt 5 härvor av den. Den varmt mörkbruna heter Rubeus och den perfekta roströda heter Weasley och det gick åt en härva av var ungefär.

Stickor; Jag använde 3 mm till resårer, 3,5 mm till det enfärgade och 4 mm till flerfärgsstickningen.






6 kommentarer:

Heidi sa...

Som alltid är det inspirerande att läsa om hur du stickade tröjan! Du är fantastisk på att få till passformen så att det passar dig perfekt!

Och vem sjutton ser att det är två röda ränder på ärmen istället för en:)

Anonym sa...

Den var superfin!Og at stripene ikke er helt synkrone er vel egentlig bare helt Pippi, eller..? Artige navn på garnfargene - blir både Pippi og Harry Potter:-) Unni

lisa57 sa...

Kunde du inte ha börjat ärmarna med en röd rand istället så hade det visserligen inte börjat som på "kroppen" men då hade du sluppit att ha 2 röda ränder bredvid var andra.

pia sa...

Har också det garnet hemma, köpt för att sticka vantar av men är sugen på en tröja i det, blev ju inte mindre sugen nu

Unknown sa...

Snyggt! Den här gjorde mig sugen på att göra en egen pippitröja. Är rädd att det får vänta till hösten dock ...

Hur som helst fick jag för mig att titta på originalet, för att kolla hur fiskbensmönstret ser ut på den mm. Jag hittade en bild med bra upplösning, och på den ser man ganska tydligt att tröjan är stickad uppifrån (lite oväntat) och dessutom helt med vridna maskor. Är det någon mer som lagt märke till det? Kolla här annars: https://www.spart.se/pippi-langstrump-poster

/Camilla

Jessica sa...

Jag delar detta vittnesbörd till partners som lider i sina relationer eftersom det finns en varaktig lösning. Min man lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna i 3 år. Jag försökte vara stark bara för mina barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta. Jag blev sårad och förvirrad. Jag behövde hjälp, så jag gjorde en research på internet och hittade en sida där jag såg att Dr Ellen, en trollformel, kan hjälpa till att få tillbaka älskare. Jag kontaktade henne och hon gjorde en speciell bön och trollformler för mig. Till mina överraskningar kom min man tillbaka hem efter 2 dagar. Det var så vi återförenades igen och det var mycket kärlek, glädje och frid i familjen. Du kan också kontakta Dr Ellen, en kraftfull förtrollningsledare för lösningar

1) Returnera pojkvän

2) Återförena man eller fru

3) Om du har mardrömmar

4) Botemedel mot hiv och hepatit

5) Kraftfull magisk ring

6) Lycka till

7) Brytande av besatthet

Kontakta EMAIL:ellenspellcaster@gmail.com Du kan också Whatsappa honom +2349074881619