söndag 9 oktober 2022

Baskern Fallfrukt

Förra hösten designade jag mönsterkolektionen Fallfrukt. Den består av vantar, halvvantar, en halskrage och en basker. Alla finns i min ravelrybutik. Jag gjorde en halskrage till mig själv som var förra vinterns mest använda plagg och nu var jag jättesugen på en basker.

Mönstret heter Baskern Fallfrukt och finns här.

Jag har ett väldigt stort huvud så jag la upp till den större storeken, stickade resåren 1 cm längre och sen la jag till ett grått varv till mellan varje flerfärgsmönster. Det gjorde att baskern sitter som en smäck på mig.

Garnet är fantastiskt fina Manduzana Cormo (det naturgrå) och Manduzana Corriedale i färgerna Moss (det gröna) och Weasley (det roströda). Det här är ett riktigt favoritgarn i obehandlad mjuk och följsam ull. Flerfärgsstickningen blir knivskarp men ändå lite luddig på ytan. Någon gång ska jag sticka en tunn flerfärgsstickad väst eller kofta i det här garnet.

Jag stickade min basker med stickor 2,25 mm till resåren och 3 mm till resten av baskern. 




 

1 kommentar:

Matilda sa...

Vilket otroligt fint mönster! (Hamnade här av en slump, stickar inte själv men blev ju riktigt sugen nu)