onsdag 17 januari 2024

Yule

 

Jag måste samla mig lite inför att skriva det här inlägget. Det var så länge sen jag påbörjade min Yule och den har repats upp så många gånger att jag måste tänka efter hur jag gjorde egentligen.

Mönstret heter Yule och kommer från boken The Vintage Shetland Project av Susan Crawford, fast jag har köpt den som löst mönster på Ravelry. Jag började i januari 2022 och tanken var att jag skulle bli klar till julen 2022. Så blev det nu inte.

Tröjan, för ja det är en tröja i original, stickas egentligen i ett tunnare garn men jag valde Kampes 2-trådiga så jag kunde inte följa mönstret utan jag fick räkna om allt efter min stickfasthet. Jag tittade på bilderna på nätet och efter det valde jag färger som skulle stämma överens med originalet. Det blev en ljusgrå, en ljusblå, en mörkt röd, en mörkbrun, vit och en ljus konstig gul. 

Jag ville dessutom inte ha nedhasad axel eftersom jag inte trivs i det utan min plan var att göra en kofta med runt ok. Jag tänkte använda min Setesdalskofta som mall men av någon konstig anledning så fungerade inte det. Jag repade upp oket tre gånger innan jag gav upp. Jag hade dessutom stickat för trånga ärmar när jag tittade på vinter-os. 

Till slut fick jag bita i det sura äpplet och med hjälp av avancerad stick-kirurgi fick jag till slut ihop en kofta. Jag tycker fortfarnde att den hade varit snyggare med runt ok men jag har accepterat den som den är nu och den är varm och mysig och ett jäkla smycke faktiskt. Observera att inga av mina problem har med mönstret att göra utan allt var mitt eget fel, pga stick-hybris.

Garn; Kampes 2-trådigs ull i färgerna 104 mellangrå, 223 julihimmel, 273(gul), 230 (röd), 253 (mörkbrun) och 102 (vit).

Stickor; 2,5 mm till resårer och 3,25 mm till allt annat. 





3 kommentarer:

fale artut sa...

Som ett smycke, helt enkelt!!

Mormor sa...

Den ser veldig fin ut! For et arbeid du har hatt, men det ble veldig vellykket.

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) Kärleksbesvärjelser
2) lösning och bot mot all sjukdom
3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
4) Äktenskapsbesvärjelser
5) Graviditetsbesvärjelse
6) Uppbrottstrollformler
7) Dödsbesvärjelse
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}