söndag 20 februari 2011

Loppisfynd

Vi saknar fortfarande en hel del förvaring i köket och jag blev smått överlycklig när vi hittade det här vitrinskåpet för 100 kronor. Det ska målas och få nya knoppar sen ska våra glas få bo i det.
Två söta äggkoppar till min "äggkoppar-med-guldkant-samling" fick också följa med hem. Perfekta till en lyxig helgfrukost någon gång i framtiden.

Nu börjar det bli lite mer intressant. Den här ensamma koppen utan fat stod på röda korset och kostade en tjuga. Visst är det väl en Ostindia?

Uppdatering! Visst är det en Ostindia, en buljongkopp/skål.



Men den har två öron och dekoren stämmer bara nästan och det står bara rörstrand sweden under den. Kanske någon kunnig läsare kan tala om hur det ligger till? Sjukt fin är det iaf och det känns som att den kan vara början på en ny samling.


Det här är defenetivt början på en samling. Två musselmalt tallrikar för 25 kr styck, en har en pyttenagg annars är de i topptrim. Mannen blev väldigt förvånad när han läste vad de kostar nya. (Det är han som är förtjust i blåvitt porslin om någon undrar).




Är det någon som vet om man kan se om de är gamla eller nya? Så här ser stämplarna ut iaf.






Finaste fyndet blev bara med på en halv bild, en stor skål med blåblommig glad dekor. "Vera två" står det under den, någon som känner igen den och vet var den hör hemma? Tänk vad sjukt sommrig att lägga upp nykokt dillpotatis i den här? Eller jordgubbar!
Allt blåvitt porslin har gett mig sommarlängt men imorse när jag vaknade var det tolv grader inne i köket och minus 21 ute så sommaren är mycket långt borta.






13 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
visst är det en soppskål ostindia den med 2öron. det finns tillhörande fat. men kan ju absolut fungera som morgonkaffekopp!
mvh Britta

Dödergök sa...

Britta! Tack så mycket, jag hade soppskål eller chokladkopp på känn. Tänk vad supermysig att äta nässelsoppa med ägghalva ur en så fin skål. :)

Anonym sa...

Det här är en jättebra sida för att tidsbestämma stämplar:
http://www.signaturer.se/index.htm

När det gäller Vera två undrar jag om inte tvåan är ett terra, se http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=17816
Inte för att den tråden egentligen hjälper till, men den ger fler begrepp att söka vidare på. :)

Vackra fynd har ni gjort i vilket fall som helst. Jag älskar när bord är dukade med udda porslin som passar ihop och harmonierar i färg eller form. Önskar att jag hade mer av den sortens samlartalang själv.

Klockars Tina sa...

Vilka fina fynd du/ni har gjort, grattis!!

Dödergök sa...

socktrollet! Tack så mycket för länkarna! Bra lästips.

Som sagt är det min man som älskar blå-vitt, jag är galen i porslin punkt slut. Men nu har jag börjat samla på mig blå-vitt porslin för att kunna duka upp till en riktigt klassisk sommardukning. :)

Anonym sa...

Det kommer att bli jättevackert!

Louise sa...

Sikke en godt fund af musselmalede tallerkner! 25 kr. er jo en meget lille pris - i Danmark er det utrolig sjældent at man finder musselmalede ting i genbrug, da folk ofte holder godt fast på det.
De skal nok komme at pynte i jeres flotte nye køkken

God søndag til dig
/Louise

Saras pyssel sa...

Superfina fynd! Vitrinskåpet ser nästan exakt ut som ett som vi fick göra oss av med för några år sen eftersom vi inte rymde det längre. :-)

Anna sa...

underbart, fint! måste vart en underbar dag!

Maritas Maskor sa...

Det är absolut en Ostindia!!
Finaste porslinet och du frågar mig!! Jag har en hel del i det i mitt "finskåp" och jag älskar det!
Vilket fynd!!
Och så fint skåpet är! Visst är det kul att måla om och få något helt nytt!
Jag har målat om hela vårt gamla syrabetsade köksmöblemang i vitt med mörkbrunetsade skivor. Jag kunde inte bli mer nöjd!
Det är så kul att följa ditt nya underbara hem Dödergök!!

stick fanatiker sa...

Jag ser en grupp härliga pärlhyazinter i din ostindia kopp.
Dina kökstapeter är supersnygga, har likadana och är mycket nöjd!

Sanna Johansson sa...

Behöver snart extra förvaring jag också! Dock för att jag flyttar från 44 kvardrat till 22 (utan garderober!!!). :(

Väntar tills jag också kan köpa hus.

Dock vill jag och pojkvännen vänta och se hur livet ter sig/ta våra examen/åka utomlands och plugga och så först.

Maria sa...

Så mycket härligt! och fyndigt!!