torsdag 23 april 2015

Gör om gör rätt!

 En gång i tidens begynnelse eller i alla fall i den här bloggens begynnelse stickade jag den här koftan. Jag tror att det var 2009, jag var ung, dum och lat och stickade oket alldeles för kort och på så vis fick koftan alldeles för trånga ärmhål och jag har i stort sett inte använt den över huvud taget.

Men så en kväll i veckan så kände jag att jag bara måste ta tag i den för koftan är jättefin och färgen är en av mina allra finaste gröna. Sagt och gjort, jag klippte av oket och repade sen en bit till, kastade helt sonika det krulliga garnet och stickade om oket.
Mönstret är ett Dropsmönster, 84-7, men jag har ändrat massor. För det första så har jag stickat kroppen i ett stycke upp till ärmhålen, sen har jag gjort ett runt ok istället för istickade ärmar, jag har också gjort samma mönster på ärmarna som på kroppen.
För att minska på ett vettigt sätt har jag gjort kortare avstånd mellan hålen i mönstret som ni ser tydligt på bilden som är tagen bakifrån.
Jag löste problemet med det korta oket genom att dels sticka på en bit till i mönster men sen formade jag axlar med hjälp av förkortade varv och avslutade med en 1x1 resår.

Koftan är stickad i Drops alpacka i den finaste gröna som jag tyvärr inte vet vad den heter men jag vet att om jag inte fått ett nystan av fina Mikaela skulle jag aldrig ha tagit tag i det här projektet.

Jag är så himla glad över att jag tog tag i det här gamla spöket, koftan har blivit en riktig favorit och på bara några dagar har jag använt den mer än vad jag gjort på sex år. Hurra osv!





8 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig färg på koftan och finaste hårfärgen!!
Iréne i V-ås

maria carlander sa...

Den här kommer jag ihåg!! :D
Du är så grym, vilken kunskap att kunna omforma som du har gjort. Och så blev det så sjukt fint.

Du är genial och för alltid min idol!

Heidi sa...

Den sitter verkligen helt perfekt!

Jättesnygg!

Krasut sa...

Men åh! Jag har ett liknande projekt. En kofta i jättefint garn, vacker färg och med fint mönster MEN passformen upptill är alldeles fel för mig! Jag borde verkligen satsa på att fixa den. Ska bara sy lite, sticka klart en annan kofta och renovera klart en barnvagn ;-)

Agata sa...

Den är verkligen superfin! Bra jobbat att göra om, det skulle jag nog inte orkat.

Mikaela sa...

Så himla fin den koftan är! Så glad att du fick användning för garnet :)

MJsson sa...

D e ju fantastiskt vicken bravad !! Guldstjärna i kanten till dej =D

Manduzana stickar sa...

Jag älskar den här koftan! Den är så satans snygg på alla sätt och vis!