lördag 18 april 2015

Pomegranate

Jag har stickat en Pomegranate (känd från bla Stickpodden). Den är ännu inte helt färdig (den sista bilden beskriver stadiet just nu) men själva stickandet är klart. Det här har varit ett roligt och spontant projekt från första början. Jag hade fem härvor ljuvlig Arcadia från Easyknits som jag köpte i vintras till något helt annat och efter en kvälls ravelry-surfande slog det mig bara att garnet och "Pommen" är som gjorda för varandra. (I slutändan gick det bara åt fyra härvor.)
Jag vill utmana mig själv vad det gäller olika koft-konstruktioner, prova annat, hitta nya favoriter. Pomegranate stickas nerifrån och upp och delas av vid ärmhålen. Det var tusen år sen jag stickade en sån konstruktion och jättenyttigt att öva på. Jag visste att jag ville ha en kofta ( det är en pullover i original) och jag har länge velat sticka en kofta med spetsmönster i ryggen och släta framstycken. Sen var min stickfasthet off så jag fick sticka en mindre storlek och det var en riktig självförtroende-kick att kunna räkna ut efter provlappen att jag skulle få rätt mått om jag stickade "fel" storlek. 
Jag fick också chansen att utnyttja alla mina bästa trick, bla gjorde jag alla minskningar innanför kantmaska istället för ute i kanten, jag formade sluttande axlar med förkortade varv istället för att avmaska "i trappa" och jag fick till en mer smickrande siluette med minskningar i ryggen på var sida om spetspanelen. Jag "sydde" också ihop axelsömmen med en "3-needle bindoff" och det blev så sjukt bra. 
Den tokfina ärmkullen som formas med förkortade varv är dock inte mitt eget påhitt utan den är stickad exakt efter mönstret. Passformen blir helt fantastisk. 
Själva spetsmönstret är helt ljuvligt och så roligt att sticka. Jag gjorde min kofta mer urringad både fram och bak och ärmarna fick bli handledskorta/långa.
Nu återstår bara all montering. Fästa trådar, sicksacka steeken och klippa upp (den blev lite i smalaste laget så det blir flera varv med symaskinen), hitta det perfekta bandet att sy i för att dölja klippkanten och slutligen måste jag hitta de perfekta knapparna. Känner på mig att Pomegranate vill ha vintageknappar. 

Det här projektet är det perfekta exemplet på hur mycket det lönar sig att lägga ner tiden och energin på att utveckla sin stickning, att lära sig nytt och nyttigt för att få det precis som man vill. Tack till er alla där ute som inspirerar mig till att vilja bli en bättre stickare! 

5 kommentarer:

Heidi sa...

Färgen är helt underbar! Kul att läsa om att förändringar du gjort i mönstret för att den skall passa dig!!

Vickan-Pickan sa...

Fantastisk kofta verkligen. Vackert stickad och ljuvlig klädsam färg.

Anonym sa...

Så fin!!! Och så snyggt du har stickat!!
Gillar din Nancy också

Iréne i Östersund

Monstermønster sa...

Jeg digger endringen du har gjort, det er så fint med lacepanelet på ryggen! Og så i så vakkert garn, mums.

Johanna sa...

Åh, vilken fantastisk färg! Underbar ju, den vill jag sticka något i!