lördag 5 januari 2019

Northman mittens

 Mönster; Premiäranvände mina Northman mittens idag och passade på att ta några snabba mobilbilder. Egentligen så började det här projektet med att jag försökte sticka Ysoldas Milet-vantar men misslyckdes totalt med stickfastheten på dem och efter två omstickningar kan jag fortfarande inte ha dem (mer om det en annan dag). Men jag ville verkligen ha ett par blå och vita vantar med gula detaljer så det fick bli ett par Northman mittens istället. Eller nu ljög jag lite för först tänkte jag att Per skulle få de här men de blev alldels för små för honom.

Jag har stickat det här mönstret förut och det är ett väldigt fint mönster men det har massiva passformsproblem. Skulle man använda det garn och de stickor som anges i mönstret skulle man få en mycket bred och mycket kort vante.
Jag har stickat i mycket tunnare garn och med mycket tunnare stickor och lagt till en hel del på längden för att få ett par vantar som passar mig.

Jag har lagt till en resår och en Lettiskfläta längst ner. Sen har jag anpassat maskantalet så att muddmönstret går jämnt upp (det gör det inte om man bara följer mönstret). Jag har stickat tumkilen längre och med fler maskor och jag har gjort en helt ny topp.
Jag har inte stickat något foder.

De är så sjukt snygga de här vantarna men de har som sagt sina problem, den här typen av norsk tumkil är inte min favorit. Det är kanske den snyggaste tumkilen som finns men den passar inte min hand, jag vill helst ha tumkilen i sidan och inte inne i handen.
Men en väldigt rolig stickning och en vackert slutresultat är ju inte fy skam och jag har ett par nya vantar.

Garn; Det blå är Rauma finull i färgen Blåbär, det gula är också Rauma finull i färgen brunost och det naturvita är gammalt Morjärvsgarn som min kompis Johanna hittat på loppis. Det känns nästan som om det kan vara ett blandgarn med mohair i men är inte säker.

Stickor; 2,5 mm till resåren och 2,75 mm till resten. Tror jag.





4 kommentarer:

fale artut sa...

Väldigt fina vantar!!

Heidi sa...

Dom är jättefina! Dom var i min Ravelrykö ända fram till dess att jag läste din svidande kommentar om dom för några år sedan. Jag tycker fortfarande att dom är jättefina, men jag har inte lust att lägga ner så mycket arbete på ett köpemönster för att få det ok:)

Cecilia N sa...

Granna!

Jessica sa...

Jag delar detta vittnesbörd till partners som lider i sina relationer eftersom det finns en varaktig lösning. Min man lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna i 3 år. Jag försökte vara stark bara för mina barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta. Jag blev sårad och förvirrad. Jag behövde hjälp, så jag gjorde en research på internet och hittade en sida där jag såg att Dr Ellen, en trollformel, kan hjälpa till att få tillbaka älskare. Jag kontaktade henne och hon gjorde en speciell bön och trollformler för mig. Till mina överraskningar kom min man tillbaka hem efter 2 dagar. Det var så vi återförenades igen och det var mycket kärlek, glädje och frid i familjen. Du kan också kontakta Dr Ellen, en kraftfull förtrollningsledare för lösningar

1) Returnera pojkvän

2) Återförena man eller fru

3) Om du har mardrömmar

4) Botemedel mot hiv och hepatit

5) Kraftfull magisk ring

6) Lycka till

7) Brytande av besatthet

Kontakta EMAIL:ellenspellcaster@gmail.com Du kan också Whatsappa honom +2349074881619