fredag 4 januari 2019

Mysteriemössan nummer 4

 Mönster; Tjoho, 2019 startar mycket bra med årets första FO. För fjärde året i rad bjöd Nördic Knitting in till en mysteriestickning över jul och nyår och som vanligt är det Johanne Ländin som ligger bakom mönstret. Det här är den tredje mysteriemössan jag stickar (jag hoppade över förra året) och den här är finast av dem allihop. En stickresa genom Sverige med traditionella mönster vackert sammanflätade av Johanne.
Den här gången var inte bara mönstren traditionella och till viss del folkliga utan även stickfastheten. Jag landade på den tätaste stickfasthet jag någonsin fått till, 38 m/ 10cm före tvätt och redan där borde jag har hört varningsklockorna ringa.
Jag har ett stort huvud på ca 60,5 cm omkrets och jag borde nog ha besinnat mig lite med stickfastheten.
Så här gjorde jag; jag la upp 156 maskor till den rutiga kanten för jag har erfarenhet av att jag har svårt att få till en hård stickning med den typen av maskor, sen ökade jag inte hela vägen upp till fullt maskantal efter kanten utan bara till 198 maskor för jag ville inte att mössan skulle bli för "svamp-formad" utan mer som en traditionell toppluva. Efter den första ledtråden ökade jag 18 maskor till för att få rätt maskantal, jag la dessutom till två enfärgade varv till, dels för att få lite mer längd (stickfastheten hade börjat oroa mig här) men också för att avgränsa mönstren lite mer från varann så att det skulle bli mindre störande att mönster 1 och mönster 2 inte följer linjerat efter varann pga mina ändringar i maskantalet.

Resten av mössan har jag stickat exakt efter mönstret. Eftersom jag ville att den skulle se ut mer som en folklig luva så la jag till en påtad snodd och en tofs som avslutning.

Jag ska inte ljuga, mössan var alldeles för liten när jag var klar och jag blev lite ledsen i ögat men eftersom jag är envis så tokblockade jag den och nu kan jag faktiskt ha den. Jag tvättade mössan som vanligt för hand i ulltvättmedel sen proppade jag den full med knöliga plastpåsar (verkligen PROPPADE) och formade den i den formen jag ville ha den. Och det funkade!
Nu är stickfastheten 36m /10 cm (rätt stickfasthet enligt mönstret). Jag hade kunnat ha en lite större mössa men det är väldigt vackert med en sån här tät stickfasthet, mönstret kommer fram på ett väldigt vackert vis. Mössan är inte alls stabbig som en hårdbrömacka utan smidig och väldigt varm.

Allt som allt är jag toppennöjd och roligt att börja det nya stickåret så här färgglatt och folkligt.

Garn; Mönstret rekommenderar ett garn med 400m/ 100g men jag ville verkligen dels ha folkliga färger och börja sticka på en gång så jag rotade i garnskåpet och hittade rött Rauma finull, färgen heter Lingon och grönt Tant Kofta Färgspel Spelsau lammull i färgen Granskog. Jag är väldigt nöjd med mitt garnval, hade jag valt tunnare garn hade mössan förmodligen blivit allt för liten och hade jag valt något annat än rent obehandlat ullgarn hade det blivit vanskligt att blocka mössan så hårt.
Mindre är 50g gick åt av var färg.

Stickor; Jag stickade med 2,25:or förutom de enfärgade varven efter kanten och mellan mönster 1 och 2, de stickade jag med 2:or.






3 kommentarer:

Katwoc sa...

En fantastiskt vacker mössamed bra färgval.

Heidi sa...

Snygg den blev!! Gillar hur det blev när du stickade flera enfärgade varv mellan mönstervarven, önskar att jag också hade gjort det på min mössa:)

Jessica sa...

Jag delar detta vittnesbörd till partners som lider i sina relationer eftersom det finns en varaktig lösning. Min man lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna i 3 år. Jag försökte vara stark bara för mina barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta. Jag blev sårad och förvirrad. Jag behövde hjälp, så jag gjorde en research på internet och hittade en sida där jag såg att Dr Ellen, en trollformel, kan hjälpa till att få tillbaka älskare. Jag kontaktade henne och hon gjorde en speciell bön och trollformler för mig. Till mina överraskningar kom min man tillbaka hem efter 2 dagar. Det var så vi återförenades igen och det var mycket kärlek, glädje och frid i familjen. Du kan också kontakta Dr Ellen, en kraftfull förtrollningsledare för lösningar

1) Returnera pojkvän

2) Återförena man eller fru

3) Om du har mardrömmar

4) Botemedel mot hiv och hepatit

5) Kraftfull magisk ring

6) Lycka till

7) Brytande av besatthet

Kontakta EMAIL:ellenspellcaster@gmail.com Du kan också Whatsappa honom +2349074881619