söndag 22 september 2024

Glaciärvästen

Jag fick garn i present av min kompis Johanna i våras och bland annat var det Järbo 2-trådig ull och Plötulopi i paketet. Jag fick feeling på att använda dem som dubblet garn i ett projekt som jag tjatat om ett tag. Glaciär väst från The Weststrand Sisters. Men pga min skapligt nya insikt att jag inte passar i grått så tänkte jag sticka en till min man. Därför började jag på herrmönstret. Men det visade sig att min man abslut inte ville ha en väst, det var tydligen hans hatplagg, så jag stickade den till mig själv istället. Jag vet faktiskt inte vad skillnaden är mellan dam och herr-modellen och jag stickade bara efter min kropp. Jag hade ju som vanigt helt fel stickfasthet så jag stickade en liten storlek men minns inte vilken.

Mina händer fixade inte att sticka ytmönstret som är i originalet så jag byte ut det mot ett våffelmönstret med bara räta och aviga maskor istället. Jag använde 4:or och 4,5:or för det funkade inte för mig att sticka hårdare. Över lag så gillade inte mina händer att sticka i den här kombinationen av garner men jag är väldigt förtjust i den nu när den är klar. Jag ser fram emot att använda den i trädgården och i skogen, ett perfekt lager när det är kallt men inte för kallt ute. 




 

Inga kommentarer: