torsdag 31 januari 2008

Februarisockorna


Idag har jag haft den sämsta dagen på jobbet någonsin. Eller kanske inte riktigt någonsin men på väldigt väldigt länge. Jag försöker varva ner genom att beklaga mig för alla jag känner, krama min mamma, äta stuvade morötter, klappa hundarna och sticka på mina februarisockor. Jag gillar verkligen det här mönstret, ännu en fullträff i sock-klubben. Jag stickar mina i fabel från garnstudio och jag använder stickor 2 mm för att tighta till dem lite. Jag tycker verkligen om strukturen.

Pulsvärmarmönstret för februari är ute nu på StickaMera och till min förtjusning upptäckte jag att det är de ljuvliga Mrs Beeton muddarna från Knitty. Jag har ju redan stickat två par men jag stickar gärna ett par till, vännen L fyller ju tex år i April...

Mina gröna monkeysockor är klara och väntar bara på ett fototillfälle. Kanske imorgon om det har slutat snöa.

Jag längtar efter en ny spännande stickning, till helgen ska jag skriva ut mitt koftmönster, sen ska jag ägna mig helhjärtat åt grön spetsstickad alpaca. Som balsam för själen.

Ps. Har ni sett den fina kommentaren från min väskmottagare? Jag blev så glad! :)

tisdag 29 januari 2008

Bytesväskan

Mönster; Mitt eget, rosmönstret är det klassiska Gotländska mönstret "Rosor från Rone". Väskan är stickad på rundsticka och tovad i tvättmaskin. Den har ett foder i svart linne med en innerficka lagom till en mobiltelefon eller dylikt. Handtagen är lindade med jutesnöre för en lite ruff look. Väskan stängs med hjälp av en i-cord (första gången för mig!) och en pärlemoknapp.

Garn; Shetlandsull från Yll o Tyll , färg apelsinorange och svart.

Stickor; Rundsticka och strumpstickor 3 mm.





måndag 28 januari 2008

Hemlisfrågorna # 3

Jag kunde inte hålla mig. Nu har jag anmält mig både till StickaMeras pulsvärmarklubb och till hemlisomgång nummer tre. Det är ju bara så roligt att ge bort presenter.
Men eftersom det är roligt att få presenter också svarar jag härmed på hemlisfrågorna en gång till. Alltid har man ju hunnit ändra sig vad det gäller någonting. :)


1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag tycker om naturmaterial. Alla former av ull, merinoull är en favorit just nu, alpaca, silke, lin, mjuk mohair, bomull.
Jag gillar inte effektgarner, garner som glittrar, garner med paljetter, garner som skriker 80-tals akryl.


2. Vilka är dina favoritfärger?
Alla färger! Nej det var kanske inte sant men jag tycker om färg. Ärtgrönt, limegrönt, olivgrönt, lindblomsgrönt. Ljungrosa, ceriserosa, lingon och mjölk-rosa, hallonrött, mörk äggplantelila. Morot, apelsinorange, citrongult, guldigt lejongult. Mörkt chokladbrunt, nötigt kastanjebrunt, svart. Naturfärger direkt från fåret/alpacan.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Pasteller passar jag inte i, jag gillar inte heller mossgrönt, petrol och dassig 70-talsorange. Jag har svårt för blått på mig själv, det kan vara otroligt vackert på andra.


4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Mycket rundsticka blir det och mycket strumpstickor. Jag har förälskat mig i korta trästickor (så kallade dominostickor) men jag äger nästan inga såna så det är alltid välkommet! ;) En spetsstickningsrundsticka fattas också. Jag är inte så kinkig med stickor men visst är det roligt om de är vackra att titta på också.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat sen jag var 6-7 så där alltså i över 20 år, helt galet, men jag har stickat mer och mer de senaste 6 åren. Vissa saker är jag total nybörjare på (men jag gillar att testa nya saker och jag är nog en ganska orädd stickerska) medans jag är mer avancerad vad det gäller annat.

6. Dricker du kaffe? Te?
Inte kaffe och inte svart te men däremot flera stooora koppar med örtte, grönt te eller rött te om dagen.

7. Är du allergisk mot något?
Myggbett och gräspollen.

8. Vilken slags musik tycker du om?
Allt som skrammlar och låter illa. :)
Nej då. Jag är en musiknörd av stora mått och jag är spretig och petig vad det gäller min musiksmak.
Jag gillar sjömansvisor, 77-punk, indiepop, folkmusik, rock'n'roll och arga femenister.
Stora favoriter är Evert Taube, the Smiths, Nick Cave, Regina Spector, Hedningarna, Frank Sinatra och Broder Daniel.

9. Favoritgodis?
Mörk choklad.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Ja det gör jag, alldeles för mycket lockar mig. Bla väver, syr och bakar jag.
Jag vill lära mig att knyppla och att spinna.


11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Oh svår fråga. Spontant; vantar! Men jag får inte sticka mer vantar och pulsvärmare nu, eller vänta jag har ju gått med i pulsvärmarklubben, se så illa det kan gå.
Är just nu inne i en möss-period. Sjalar och strumpor är ju väldans skoj också. Har tänkt att 2008 ska bli ett år med lite större projekt. Har en hel del tröjor och koftor som jag gärna vill sticka.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej och jag köper inga lösnummer heller för det finns inte att köpa där jag bor.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Just nu drömmer jag om flera koftor ur Fitted Knits, någon gång ska jag sticka något av Kim Hargreaves. Konstigt nog har drömmar om en naturgrå stor spetsstickad sjal i något mjukt ullgarn dykt upp på senaste tiden. En reaktion mot allt färgglatt kanske?

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Ja det gör jag mycket gärna (alldeles fööör gärna).
Mitt mått är 17cm.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Öh jag behöver kanske inte svara på det?!
Ja!!!

16. Stickar du sockor?
Ja väldans gärna. Hellst i tunnt sockgarn (förövrigt det enda garn där det känns okej och nödvändigt med lite plastic) jag har varit skeptisk till spräckligt och flammigt sockgarn men jag börjar mjukna lite. Jag skulle gärna fingra lite närmare på det där nya sockgarnet från Noro. Solida ränder gillar jag och enfärgat går alltid hem. Jag är med i StickaMeras sock-klubb så sockgarn går alltid åt.

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Liten och rund 38:a. Längd; 23 cm, omkrets på tjockaste stället; 26cm, omkrets en bit upp på benet; 28 cm.

18. När fyller du år?
6 Juli

9. Stickar du med pärlor?
Ja, inte så ofta men det blir fint och det är kul.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Förr i tiden var jag en manisk bokläsare nu tar hundarna och stickningen allt för mycket tid, men läser det gör jag.
Harry Potter, Hannu Sarenström Per Hagman, Håkan Nesser, Elisabeth George är några som jag gillar.

söndag 27 januari 2008

Uppdatering

Fasten ett skrytsamt år med blogger fattar jag fortfarande inte varför vissa inlägg inte gör som jag säger åt dem att göra. Nu har jag försökt redigera det förra inlägger flera gånger utan resultat. Någon som vet varför texten helt plötsligt inte vill dela in sig i stycken? Jag har gjort precis så som jag brukar göra. Jag antar att det är ett tecken på att jag ska vara lite mer ödmjuk. :)

Kärlek (både till hundar, katter och en bytesväska)


Jag har missat bloggens födelsedag. Slarvigt av mig. Grattis på dig bloggen, så där lite i efterskott. Det har varit ett roligt bloggår och jag ser fram emot ett nytt dubbelt så roligt!
Något som jag däremot inte missat är att nu i helgen är det ett år sen Chalie-boy flyttade hem till oss. Kärleken jag känner för mina djur och speciellt mina hundar går inte att beskriva i ord. (Naturligtvis älskar jag katterna enormt mycket också, men katter är lite mer som skolans snyggaste kille, onåbara och självupptagna, de älskar inte lika mycket tillbaks på något sätt.)
Det har varit kanonfint väder här i helgen och det har blivit långa soliga lagom kalla hundpromenader. Jag hade tänkt att det här skulle vara vintern då jag tog upp min sedan läääänge avsomnade längdskidåkning, men utan snö blir det svårt. Vinterns bästa köp är utan tvekan mina fula men svindyra kängor för många mil i veckan blir det på ishala vägar.
Jag har påbörjat två stickningar också. En zig-zag basker till syrran i svart och rött. Mönstret skrivs medans jag stickar så det kommer att publiceras när mössan är klar.
En knallgrön apa ligger färdig på mitt vardagsrumsbord med kantig tå och allt (den kommer nog att repas upp och ersättas med en annan tå men nu har jag provat igen iaf) och det kan hända att den får en apkompis till inom en ganska snar framtid. Monkey-sockan passar nämligen utmärkt på mina små klotrunda fötter och jag längtar efter att använda dem.
Igår sydde jag foder på min bytesväska, nu fattas bara handtag, men jag är i valet och kvalet. Hum...beslut måste nog fattas ikväll för snart går ju tiden ut. Hoppas att hon är lika mycket kulturtant som jag min mottagare för i såna fall kommer hon att älska den. (Jag är nämligen lite så där lagomt självupptaget kär i min bytesväska och jag skulle inte ha någonting emot att behålla den.)
Nej nu har jag varit tillräckligt självgod för den här gången, nu ska jag ut på nya äventyr längs svinhala kullerstensgator. Vi hörs!

lördag 26 januari 2008

Fair Isle-mönstrade restgarnsvantar

Mönster; Mitt eget med traditionella shetlandsbårder tagna ur den lilla fina 80-talsboken "Sticka Mera 5". Tanken var inte att de skulle vara exakt likadana utan att de skulle passa ihop.
Garn; Älskade rester från botten av stickkorgen. Tvåtrådigt ullgarn, mycket växtfärgat, en del Morjärvsgarn en del Bergågarn.
Stickor; Strumpstickor 2,5 mm.



Roliga, varma, mjuka och fina. Vantar är lyckopiller så är det bara!

fredag 25 januari 2008

Lite fredagsmys

Helgen börjar bra med sol och tulpaner.
Nästan så att den här göken har vårkänslor ska ni veta.
Jag har öronen fulla av popmusik och magen full av fiskbullar.
Sämre kan man ha det.

Vad mycket bättre allt känns efter lite städning och piff.

Särskillt rosa piff...

Jag vill väva! Måste skärpa till mig, det sitter ju en alldeles fin fin varp i vävstolen som inte blivit skedad och framknuten på nästan ett år. Jag skyller på att det är så mörkt i vårat sovrum under vinterhalvåret. Men vilken dag som hellst nu, vilken dag som hellst.

I brist på sockstickning får det väl kanske bli en läshelg. Jag väntar på ljusbrunt Fabel till februarisockorna i sockklubben, men Yll o Tyll väntar på en garnstudio-leverans så då får jag också vänta snällt. Jag väntar gärna i sälskap av Hannu (Å älskade Hannu, jag bara måste läsa hans böcker om och om igen, snälla skriv nåt nytt Hannu!) eller Karin Berglund (Å gulliga Karin Berglund, om ni någon gång skulle få chansen att gå på en föreläsning med henne så gör det, hon är underbar!). Harry Potter spar jag på, känner på mig att jag kanske inte är i tillräcklig psykisk balans för att läsa den just nu. Men det är svårt att hålla sig.

Amaryllisar är precis lika vackra i januari, kanske ännu vackrare. Den här har jag drivit från lök ända sen i Oktober. Nu blommar den. Perfekt vit med limefärgat svalg och några rosa strimmor. Jag kan bli lyrisk för så mycket mindre.
Trevlig Helg!



Popmusik
Balladen om Gustav Blom Evert Taube
Shane McGowan Hästpojken
My Valentine Timo Räisänen
Augusti i helvetet Håkan Hellström