fredag 9 juli 2010

Blått och så några loppisfynd

Någonting konstigt har inträffat, jag har börjat tycka om blått igen. Det har smygit sig på ända sen förra sommaren, långsamt och försiktigt. Jag tror att det började med turkos sen rullade det bara på efter det. Jag är fortfarande väldigt kräsen när det kommer till blått men jag är ju rätt kräsen över lag så det är kanske inte så konstigt.

Idag har jag sytt ett ganska blått lapptäcke och väldigt blåa vimplar och i onsdags gjorde jag och syrran en väldigt lyckad och blå loppisrunda.
En jättestor vit skål med blåa blommor från Gefle, ett handfat kanske från början. Jag ska baka bröd och bullar i den. En blå mandelkvarn som fyllde mig med barndomsminnen och habegär, två pressgalsassietter och en stjärnformad ljusstake till min samling.

Men det bästa fyndet var två små kaffefat med den allra finaste blå dekor, kärlek på riktigt.


Loppisfynden vilar på den fina bakhandduken jag fick av mannen i födelsedagspresent. Det känns nästan som att han lyckats övertala mig om att vårt framtida kök ska vara blå/vitt. Men lova att ni inte skvallrar för han blir så mallig och vad-var-det-jag-sa-ig då.



9 kommentarer:

Iréne JB sa...

Lovar att inte skvallra om du inte berättar för någon att jag tycker att rosa är en ganska fin färg :)

Linda sa...

Just den blå färgen som är på porslinet du köpt är underbar, kinaporslinsblå eller vad man nu ska kalla den.

Efwa - Medea sa...

Fina fynd du gjorde!! Tänk att du sytt vimplar samma dag som jag "funderat" på att sy vimplar. Får se hur det blir med sömnaden av mina. =)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Hehe.. :)

Jag älskar blått! :o

Anonym sa...

Jag är inte heller blå!! Men åh vad jag önskar att det fanns lika fina gröna saker ;)

mammalito sa...

Åhh en mandelkvarn!! Ett hett tips är att om man är lat så är den superbra att riva parmesanost på... ;)

Visa Lisa sa...

Herregud vad avundsjuk jag blir på den där handfats-skålen... Här sitter jag med fantastiska shoppingfynd i USA (Inkl ett par vintage svartvita örhängen från en ljuvligt sunkig yard sale!) men kan inte låta bli att längta hem - för att gå på loppis! Loppis-shopping, din nya skål och vovven... och en del annat här... får mig att längta hem.

Alexandra sa...

Blått är flott ju =)
Grattis i efterskott till födelsedagen & till de underbara restgarnssockarna - jag är sååå dålig på att sticka i restgarn, men blir lite inspirerad till de när jag ser vad du trollar till de!
Ha en bra dag! :)

Dödergök sa...

Vad gulliga ni är som inte skvallrar! ;)
Det är alltid lika roligt att läsa alla smarta och gulliga kommentarer, Tack så mycket!