fredag 2 maj 2014

Randiga rester (något slags mönster blev det nästan)

 Mönster; Ni har sett det förr och ni kommer att få se det igen för det här är ett sånt himla smidigt litet "mönster" till alla restgarner i fingering och lace vikt. Jag lägger upp ca 17 maskor, antingen lägger jag bara upp dem rätt och slätt eller så stickar jag en liten rätstickad remsa på tre maskor och så plockar jag upp ca 17 maskor från den sen när den blivit tillräckligt lång. (Så gjorde jag på den här sjalen.) Sen ökar jag innanför tre kantmaskor och på var sin sida om mittmaskan med omslag  på vart annat varv. Det är i stort sett hela sjalen. När den är så stor som jag vill ha den, eller när garnet tar slut, så stickar jag den lilla fina uddkanten enligt följande  Varv 1; *5 räta, lyft 2 räta tillsammans, sticka 1 rät, dra de lyfta maskorna över den du sist stickade, 5 räta, 1 omslag, 1 rät, 1 omslag*, Varv 2; alla aviga. Sen stickar man så många varv man vill av det, minst tio, och så maskar man av på valfritt vis. Där har du hela sjalen.

Garn; Alla möjliga rester som passade ihop i lite murriga toner.

Stickor; 4 mm är en bra stickstorlek till såna här sjalar tycker jag, luftigt men ändå med tydliga maskor.





Ja och så här löjligt glad kan en gök bli när solen skiner och vattnet är blått.

8 kommentarer:

Virresstickning sa...

Du är så duktig med att få ihop färger!
Hoppas du vill göra fler utmaningar i framtiden.
Vantar hade varit kul....

Händer på Haga sa...

Fin!

Ulrika sa...

Vackra fina!

Och sjalen är superfin den med.

Kram!!

Anonym sa...

Hur gör du vid garnbyte? Klipper av? Stickar dubbelt? Blir lite matt vid tanken på alla garnändar att fästa.

Dödergök sa...

Jag klipper av vid garnbyten och fäster trådarna eftersom. Men det är inte så många garnbyten som det ser ut att vara. Jag klipper inte av tråden för varje rand utan den får löpa med längs kanten eftersom jag bara stickar med två nystan åt gången.

Anonym sa...

Jättefin!!! Du passar alltid ihop färgerna så det blir så snyggt!!

Iréne i Östersund

Lena sa...

Vilka härliga färger! Passar dig perfekt!

Ellinor sa...

Superfin sjal!