tisdag 19 juli 2016

GaldhöpiggensweaterKAL

 Tack för det otroligt fina mottagande som Galdhöpiggen fått! Det är alltid lite nervöst och spännande att släppa ut ett mönster i det fria. För att fira att Galdhöpiggen nu står på egna ben så kommer jag att dra igång en liten anspråkslös Knit-a-Long där jag kommer att gå igenom en ok-tröjas olika moment.
KAL:en drar igång 1 augusti och under fyra veckor kommer jag att publicera fyra inlägg här på bloggen. Jag kommer att ta upp; förkortade varv, hur man får en jämn flerfärgsstickning, ihopsättning av kropp och ärmar och avsluta med montering, tvätt och blockning. KAL:en kommer att rikta sig till dig som är en äventyrlig nybörjare eller dig som stickat ett par tröjor men vill lära dig lite tips och trix som förbättrar resultatet.
På instagram kommer KAL:ens bilder samlas under #galdhöpiggensweaterKAL och alla får så klart gärna vara med. (Om du stickar Gadhöpiggen utan att vara med i KAL:en använd gärna hashtag #galdhöpiggensweater så ser jag era fina bilder!)

För att vara beredd inför första KAL-inlägget 1 Augusti behöver du;
Mönstret till Galdhöpiggen (köps via Ravelry). Garn, tre olika fina färger av Léttlopi med bra kontrast i de mängder som mönstret anger. Stickor i tre olika storlekar som ger dig rätt stickfasthet. Mönstret säger stickor 4mm, 4,5mm och 5mm. Stickfastheten skall vara 18m och 24 varv på 10 cm FÖRE tvätt och 16m och 22 varv på 10 cm EFTER tvätt på stickor 4,5 i enfärgad rundstickad slätstickning. Om du väljer ett annat garn än Léttlopi är det stickfastheten efter tvätt som är den viktiga eftersom det garnet kanske inte beter sig som Léttlopi.
Jag stickar löst så jag har gått ner till 3,5, 4 och 4,5 mm. Det är mycket viktigt att stickfastheten stämmer för att tröjan ska få rätt passform. Det är också viktigt att ha de tre olika storlekarna på stickor som du kommer att behöva. De tunnaste stickorna är till resåren, mellanstickorna är till all enfärgad slätstickning och de grövsta stickorna är till flerfärgsstickningen.
Minst två fina stickmarkörer är heller aldrig fel och en bra trubbig stoppnål men den behövs inte förns vi ska montera tröjan.
Frågor svarar jag enklast på via instagram men om det inte gör något att svaret dröjer ett par dagar går det också bra att mejla eller skriva en kommentar här men kom ihåg att jag gör det här på min fritid för att det är roligt och det kan dröja några timmar även på instagram innan du får svar.
Fortsätt ha en härlig juli så hörs vi 1 Augusti, det ska bli så spännande att se alla fina färgkombinationer ni väljer.

Inga kommentarer: