tisdag 6 september 2016

Håll käften, jag räknar! av Julia Skott

Håll käften, jag räknar är något helt unikt, en svensk stickbok som inte innehåller några mönster eller historien om stickning (nå ja lite stickhistoria får allt plats) utan en bok om att sticka och att vara en stickare. Mig veterligen har det inte getts ut någon liknande bok förut i Sverige och med tanke på bokens fina mottagande och försäljning har den varit efterlängtad.

Boken är en slags humoristisk betraktelse om livet som stickare. Eller "en ärlig, sur och rolig samling stickbekännelser" som det står på baksidan.
Trogna lyssnare av Rätt Avigt känner igen mycket av både ämnena och tonen i boken.
Allt från arga skåpet, garnbombning och syjuntan som feministisk rörelse är ämnen som känns igen från podden. Andra kapitel handlar om Stickarens sju dödssynder, varför du ALDRIG ska be okända människor på nätet om att sticka någonting åt dig (bara gör det inte!) och det här med hur stor en stash egentligen kan vara.

Jag tycker att boken är som bäst när Julia är allvarlig och fördjupar sig i stickningen och de mekanismer som styr oss stickare. Det hade varit intressant med ännu mer feministisk analys och lite mer utrymme för allvaret.
Men det säger nog mer om mig som person och stickare än om boken. Jag har ingen humor när det kommer till stickning, det är känt sen länge.
Jag älskar att det finns utrymme för den här boken och att den ges ut på Galago med vansinnigt snygg form och sjukt fina illustrationer. Stick-Sverige växer och det är helt fantastiskt.

Håll käften, jag räknar finns att köpa där böcker säljs.



Inga kommentarer: