söndag 19 februari 2017

Garnrecension; Humble regards from Devon från Moods of colors

 Ibland får jag en fråga från något garnföretag eller någon stickboksförfattare/förlag om jag vill testa ett nytt garn eller recensera en ny bok. Om det är ett företag jag redan gillar eller en bok jag är nyfiken på säger jag ofta ja sen kan det ta ett tag innan orken finns att läsa eller garnet hamnar längst fram i stick-kön men någon gång så...
Ett garn som jag bara fick lov att kasta mig över på en gång är Moods of Colors nya icke-superwashbehandlade sockgarn 'Humble regards from Devon'.
Det här garnet är alltså något så ovanligt som ett sockgarn som inte är superwashbehandlat men som ändå innehåller nylon för hållbarhetens skull.
Jag är den första att erkänna att jag verkligen gillar ett rundspunnet stunsigt superwashgarn med mycket twist men det finns många fördelar, inte bara miljömässiga, med att välja ett garn som inte är superwashbehandlat. Ullen behåller mer av sina naturliga egenskaper, den både värmer bättre och man känner sig torrare i ett fuktigt obehandlat ullgarn, egenskaper som verkligen passar bra till ett sockgarn för vi vet ju alla att huvudsaken är att en håller sig torr om fötterna.

Garnet innehåller 80% Bluefaced Leicester (BFL) och 20% nylon och det är spunnet i Devon hos John Arbon Textiles och färgas av Gro i Värmland.

Jag blev helt kär i det här garnet, det är nästan overkligt mjukt och lagom luddigt. Det får en fin, mjuk gloria men maskorna blir ändå tydliga och mycket fylliga. Garnet är så pass fylligt att jag som stickar så miserabelt löst kunde sticka ett par sockor med 2,5 mm stickor fast garnet är 400m/100g och bara det var väldigt positivt. Sockorna värmer mer än "vanliga" superwashsockor, så pass mycket att det verkligen märks en skillnad. En annan fördel är att de här sockorna tightade till sig lite efter en försiktig tvätt och plantorkning till skillnad från superwashgarn som nästan alltid växer lite efter tvätt och användning.
Som vanligt har Gro som är färgaren bakom Moods of Colors lyckats med fantastiska, levande och klara färger. Precis såna färger som jag alltid förknippar med Moods of Colors, färgningen håller alltid hög kvalitet och Gro har den där lilla extra känslan för färger och hur de spelar mot varandra.
Jag har stickat mina sockor i; vitt ofärgat 'Angelic white moods', ljusgrått 'Sober grey moods', mörkgrått 'Rock solid grey' och gult 'Happy yellow moods'.

Mönstret är mitt eget privata och jag kallar det för Ingvild som en liten hyllning till mina favorit Ingvild Flugstad Östberg. De här sockorna blev så himla fina men något mönster blir det inte eftersom de är lite för lika mönster som redan finns.


6 kommentarer:

Kattis sa...

Någongång har jag tänkt sticka sockan Anna. Kanhända är detta garn ett trevligt att använda då! (?)

Anonym sa...

Hej, har inte hört om detta garn tidigare. Ger du respons sedan hur den förändras (ifall alls) med tiden? Med hållbarhet och så. Låter som någonting värt att satsa på! Av ren nyfikenhet, hurdan häl gjorde du, dubbel med lyfta maskar? (kommer från Fland med finsk stickvokabulär, svenska begräpp är lite främmande..)
H. Johanna

Anonym sa...

Låter som ett mycket spännande garn väl värt att provas. Hur likt är ditt sockmönster till redan befintliga? Ställer frågan därför att som gammal Ravelry medlem ser jag allt oftare hur mönster som säljs är ihopsatta från redan befintliga. Man tager en del till vantmudden och en annan del till vanten, och vips är det ett säljbart mönster. Sockor kan man ta ett vantmönster och lägga in i och igen är det ett säljbart mönster. Sedan finns det som tur är lika många som gör så, men inte säljer det utan anger var de har fått sina mönsterdelar ifrån. P.S. Din korsnäströja är helt makalös./Anne

Dödergök sa...

Tack för en jättebra och viktig kommentar! När jag gör mina mönster tittar jag aldrig på andra mönster utan börjar från noll men naturligtvis finns alltid inspirationen där från saker jag sett eller stickat. De här sockorna är för lika Marius-mönstret för att jag med gott samvete skulle kunna sälja det som mitt eget. Det blev istället ett par väldigt fina sockor till mig själv.

Unknown sa...

Kjempefine sokker. Garnet høres spennende ut. Må kanskje sjekke opp det... ang mønsteret ville jeg kontaktet Marius eierne og spurt hva de syns. ��

Unknown sa...

Kjempefine sokker. Garnet høres spennende ut. Må kanskje sjekke opp det... ang mønsteret ville jeg kontaktet Marius eierne og spurt hva de syns. ��