tisdag 28 mars 2017

Rumänsk merino och en liten gullig mössa

 Jag har varit jättenyfiken på den transylvaniska merionon (numera Romanian merino) från Moeke yarns som Organic knitters säljer. Jag stickar ju ofta i ganska ruffa, några skulle säkert säga stickiga, garner och när jag väljer mjuka merinogarner är det ofta då jag stickar till någon annan. Och då är det oftast just på grund av mjukheten i garnet. Som vi alla vet finns det ju en hel del problematik i merinoframställningen med djurhållningen som det största problemet och lång frakt över halva världen som ett annat. Därför har jag varit nyfiken på det här garnet som produceras miljövänligt i Europa.
Men frågan var, är det tillräckligt mjukt för att vara merino?

På härvan ser garnet ganska rufft och lite övertvinnat ut och garnet är ganska matt och glanslöst.
Låt dig inte luras! Det här är ett riktigt njutgarn att sticka med och då är jag inte särskilt förtjust i 1-trådiga garnet. Garnet fyller mer än man kan tro och ytan blir rustik och naturligt vacker. Men det är efter tvätt som garnet verkligen blommar ut, det blir mjukt och fluffigt utan att för den sakens skull tappa den rustika känslan.

Jag stickade upp en liten Pixiemössa (enligt det här mönstret på Ravelry) för att testa garnet och den blev verkligen hur mjuk och gosig som helst, ett perfekt garn för den som vill sticka mjuka men ändå miljövänliga och lite mer rustika baby och barnplagg.

Mönstret är ett utav mina favoriter, alla ungar är så sjukt söta i den här modellen och den växer länge med barnet. Dessutom är den jätterolig att sticka.
Jag stickade på stickor 2,5 mm för att få en bra stickfasthet och jag la till en liten resårkant fram och några "rillor" i nacken för ett snyggare avslut. Knytbanden är en i-cord som jag stickade med dubbelt garn.

Tack så mycket Organic Knitters för att jag fick testa det här garnet, det här var inte sista gången jag stickar i Romanian merino!




1 kommentar:

Anonym sa...

Jättefin, den ska jag prova ��