tisdag 12 september 2017

En till Rajas raglan och lite småstickat

 Jag fick lite garn skickat till mig från en fin vän med en önskan om att jag kanske skulle kunna sticka nåt till hennes son om jag fick feeling.
Så i Augusti stickade jag det här lilla settet som ligger och skriker på mig att det vill bli ivägskickat innan ungen har växt ur allt.
(Jag lovar att lägga det här på lådan i veckan Johanna!)
Eftersom den första lilla Rajas raglan blev så bra stickade jag en till, fast i den största småbarnsstorleken och så förlängde jag den lite i både ärmar och kropp. Kan verkligen rekommendera det här mönstret, så fin och rolig att sticka.

För att matcha stickade jag ett par vantar, mönstret heter Barnehagevotter och finns gratis på Ravelry. Jag stickade enligt den större storleken men med tunnare garn och tunnare stickor så jag hoppas att de ska passa en tvååring.

En halskrage, fuskolle, blev det också efter egen modell. Jag stickade polon först och sen ökade jag i sidorna som om det skulle bli en tröja och sen delade jag av framsidan för sig och baksidan för sig. Den ena lappen stickade jag lite kortare för om jag fick välja själv skulle jag vilja ha en kortare "nack-lapp" som inte knölar ner på ryggen under overallen.

Garn; Till tröjan hade Johanna skickat fyra nystan Debbie Bliss baby cashmerino i en superfin senapsbrun färg och jag använde varenda dm av garnet så jag gjode en avmasking i ett mörkbrunt madelinetosh-garn som bröt av snyggt mot det ljusbruna.

Vantarna är stickade i mitt egna handspunna garn (tyvärr var det så längesen jag spanna det så jag minns nästan ingenting mer än att det är tretrådigt navajo-tvinnat och att det innehåller en långhåring ull, kankse wenslydale?), ollen har jag stickat i mjuka rester av sockgarn.

Stickor; 3 mm till tröjan, 2,5 mm till vantarna och 3 mm till kragen.









8 kommentarer:

Heidi sa...

Som alltid är det roligast att läsa om detaljerna. Dina stickade plagg är alltid genomtänkta, vilket gör dom lika praktiska som fina!

Egentligen är det aningen trist att småbarn växer så fort, eftersom det innebär att det är kort tid de kan använda plaggen:)

Liisa sa...

Vilket fint set! Den där tröjan ser ut som en riktigt toppenmodell. Nästan så jag önskar att barnen var små igen. Nä men jag får kanske också ta och hitta en liten unge att sticka till!

Anonym sa...

Så himla fin tröja! Finns det något namn på strukturmönstret/tekniken? Vore kul om man kunde söka reda på något liknande i vuxenstorlek :) /Sanna

KataM sa...

Så fin struktur på tröjan! Hur har du gjort den?

Daria sa...

så fine farver!

Dödergök sa...

Jag tror inte att ytmönstret heter nåt speciellt, har inte stött på nåt namn för det iaf. Det är bara en rät, en avig i ett visst antal varv och sen byter de plats med varann.

Dödergök sa...

En rät en avig i ett visst antal varv, sen blir det avig på rät och rät på avig.

Anonym sa...

Jaså det var så enkelt. Väldigt fin effekt! :)