söndag 22 oktober 2017

En tröja till M

 Mönster; Inget mönster alls, en helt vanlig raglantröja som stickas nerifrån och sen sätts kroppen ihop med ärmarna och så har jag gjort raglan-minskningar på vartannat varv. Naturligtvis har jag snitsat till det lite med förkortade varv i ryggen och en rund halsringning formad med förkortade varv men annars en otroligt basic tröja. Jag älskar såna här projekt som blir perfekta i sin enkelhelt. Lite väl lång i kroppen kanske för min smak men jag ville inte chansa eftersom Supersoft krymper på längden och jag vill att den ska ha lite längre livslängd än bara en vinter.
Jag har stickat många tröjor till den här ungen vid det här laget och det är alltid lika roligt för han blir alltid glad, använder tröjorna tills de är alldeles för små och han har hitills aldrig sagt att nåt kliar!

Garn; Alltihop är rester jag hade i skåpet, mycket har jag fått av fina vännen J när hon rensade sitt garnskåp. Det är rakt genomgående 1 tråd Supersoft och ibland en tråd Donegal tweed, ibland dubbel Supersoft och även lite transylvansk merino har fått gått med.
Bottenfärgen är en tråd blekt vitt supersoft och sen en tråd antingen transylvansk merino från Organic knitters, eller rester av Donegal tweed eller Supersoft från min havregrynströja. Det röda är dubbel Supersoft i färgen poppy och det svarta är också dubbel Supersoft. Det var jätteroligt att få till en hel tröja av rester och mönstret fick växa fram på ren inspiration. Inte riktigt en Pippi-tröja men nästan.

Stickor; 3,25 mm till resårer och 4 mm till resten.






3 kommentarer:

Heidi sa...

Jag var tvungen att titta lite extra på bilderna för att kunna se de förkortade varven:)

Tröjan och stilen på tröjan passar honom verkligen. Som vanligt kul att läsa om detaljerna som skapar den där perfekta passformen, och som visar att du också tänkt på att han skall kunna använda tröjan så länge som möjligt trots att han växer.

Unknown sa...

Mycket snygg tröja, kan nästan tänka mig sticka ngt liknande till sonen som är 24 år.
Bra, tydliga och trevliga anteckningar om mönsterboks garn

Unknown sa...

Lite konstigt på slutet mönster och garn ska det stå.