fredag 20 oktober 2017

#tantulltussvantar

Jag fick en fråga i somras om jag ville vara med och teststicka ett mönster till Anna Bergmans (Tant Ulltuss) nya vantbok. Jag har alltid varit i den andra ändan av en teststickning och aldrig teststickat någon annans mönster någon gång så jag tyckte att det både skulle vara roligt och nyttigt för mig. Det var en annorlunda upplevelse att verkligen bara sticka som det står och inte komma med några egna ändringar och anpassningar efter vägen. Utmanande och dessutom roligt att bolla med Sara som höll i teststickningen åt Anna. Så dyker rätt person och rätt tillfälle upp igen kan jag absolut tänka mig att teststicka fler gånger.

 Mönstret som jag teststickade heter Perstorp och jag tycker att vantarna blev så himla fina. Det är en rak vante utan tumkil och med ett flerfärgsmönster med tydlig retroflirt. Perfekt för dina restnystan med 2-trådigt ullgarn!
Originalet är stickade i gula och grå toner men jag valde istället rosa och grått och jag tycker att det blev superfint. Ett tips till dig som vill byta ut färgerna i diagrammet är att utgå från Annas tänk med en grå/vit/svart bas och så två olika nyanser ur samma färgfamilj som accent. Ett ursnyggt koncept verkligen.
Till mina vantar använde jag lite olika restgarner jag hade hemma, naturvit Kampes, gammelrosa Kampes, vinröd Kampes, beigegrå ofärgad ull från någon liten producent och antracitgrå Navia sock. Det går åt väldigt lite av varje färg så det finns stort utrymme för variation.

Jag tycker så mycket om mina vantar, dels för att de är superfina men också för att de har en lång skön mudd (som får mig att vilja ha en stylish ullkappa med lite kortare ärm) och passformen är riktigt bra för att vara en vante utan tumkil. Bra jobbat Anna!


Som tack för teststickningen fick jag ett exemplar av nya boken #tantulltussvantar och fast än jag bara hunnit bläddre lite så måste jag skriva ett par ord om den.
Om någon kommer ihåg min recension av Annas första bok #tantulltussockor så saknade jag lite mer av Anna i den boken därför var det extra fint att läsa förordet i den nya boken. Här får vi veta lite mer om hur Anna Bergman blev Tant Ulltuss med alla sveriges stickare.
En annan sak som jag verkligen uppskattar är att vantarna har olika konstruktioner, tummar och storlekar och varierande garner från olika producenter. Det gör det lättare att hitta en vante som passar dina händer och ett garn som du kanske redan har hemma i garnskåpet eller åtminstånde går lätt att byta ut.
Boken innehåller 24 mönster i samma färgglada, lekfulla stil som Tantulltuss sockor och jag tror att de allra flesta vantstickare hittar sitt eget favoritmönster. Några av mina favoriter förutom Perstorp är Anna (där mitt mönster Galdhöpiggen fins med på bilderna!), Island och Kastanj (som jag vill börja på genast).
Jag tror att boken har premiär på Syfestivalen i Stockholm men efter det kommer den gå att köpa via tantulltuss.se tror jag.







2 kommentarer:

Heidi sa...

Så fina dom blev! Oväntat att läsa ett inlägg där du faktiskt har följt någon annans mönster till punkt och pricka:)

Det låter som en bra bok:)

agatas fynd och fantasier sa...

Oj, vilka snygga! Jag stickar sällan tumvantar pga 1. använder inte tumvantar och 2. hittar sällan mönster som tilltalar mig. Men det gjorde de här! Måste köpa boken!