söndag 24 oktober 2021

Baskern Fallfrukt

 

Jag har haft en ganska produktiv höst hittills och det här är faktiskt det fjärde mönstret jag publicerar.

Det blev ytterligare en del i serien Fallfrukt, den här gången en basker. Baskern Fallfrukt helt enkelt (ravelrylänk). Som vanligt köper du mina mönster endast på Ravelry.

Baskern fallfrukt är en klassisk flerfärgsmönstrad basker med det numera välkända mönstret av kvistar och bär. Baskern stickas runt från den resårstickade mudden och upp mot hjässan.

För att sticka baskern Fallfrukt behöver du;

Garn; Manduzana Cormo (ett underbart nytt garn från Manduzana!) 90% Cormo  & 10% Corriedale eller Manduzana Corriedale 100% Corriedale-ull. Löplängd: 400m/100gram

I tre färger. Eller ett annat likvärdigt garn. Helst inte superwash eftersom den färdiga baskern kommer töja sig mer då.

Garnåtgång; A ofärgad grå Cormo; ca 30 g B grön Corriedale Moss; ca 15g C lila CorriedaleAronia; ca 10g. Restgarn passar jättebra till mönsterstickningen eftersom det går åt väldigt små mängder.

Stickor; 2,25 mm till mudden och 3 mm till resten av baskern eller de stickor du behöver för att få rätt stickfasthet.

Använd först en rundsticka i passande längd och sen strumpstickor.

Stickfasthet; ca 30 maskor och 35 varv/ 10 cm efter tvätt och en lättare valkning.

Storlek; Två storlekar, en mindre med en diameter på ca 23 cm och en större med en diameter på ca 25 cm och en höjd från kanten till mitten av toppen på ca 20 (21) cm.

Du behöver kunna; Sticka runt, läsa ett diagram, ökningar och minskningar samt flerfärgsstickning.

Jag är väldigt förtjust i den här lilla baskern och jag ska sticka en till i jordfärger som ska matcha min Fallfrukt cowl som ligger och väntar på att blockas. Hoppas att du också gillar den! Glöm inte att tagga mig om du stickar något av mina mönster, jag vill gärna se och är särskillt nyfiken på alla möjliga färgkombinationer att sticka Fallfruktsmönstren i.




Inga kommentarer: