torsdag 21 oktober 2021

Dyllingen - en basker

Jag är inte riktigt färdig med spetsmönstret som jag använt till Stora och Lilla Dyllingen. Jag tycker fortfarande att det är superfint och jätteroligt att sticka. Sen behöver jag ju alltid en ny mössa. Ur det föddes baskern Dyllingen som från och med i dag finns att köpa på Ravelry.

Dyllingen är en snabbstickad basker i ett enkelt spetsmönster som garanterar en rolig stickning och ett snyggt slutresultat.

Baskern stickas från mudden och upp i en klassisk baskerform.

Den finns i en storlek som passar många i och med att mudden ska sitta tight mot huvudet och sen är spetsmönstret väldigt töjbart. Efter tvätt och en lätt blockning mäter baskern ca 26 cm i diameter och 21 cm från kanten upp till mitten av hjässan.

Viktigt! För att baskern ska bli just en basker och inte en tight liten mössa; forma den fuktiga mössan till en basker genom att antingen lägga den plant eller blocka den över en tallrik (var försiktig så att den inte blir för stor) eller proppa den full med plastpåsar och forma till en basker. Låt torka helt torr.

Jag rekommenderar ett rent ullgarn som inte är superwashbehandlat för att baskern ska hålla formen.

Den orangea baskern har jag stickat i Manduzana Falkland DK som är ett riktigt favoritgarn för mig. Tillräckligt mjukt för att funka till en mössa och ljuvlig maskdefinition, vilket gör att det passar extra bra till spetsstickning. Dessutom är färgerna magiskt intensiva och livfulla eftersom de är färgade på grått garn.

Den gröna baskern var min prototyp och jag har ändrat mönstret en del efter att jag stickade den. Men den är stickad i ett fantastiskt fint garn som Clara Falk färgat.

Den orangea baskern ser lite liten ut på mig och den gröna kanske något stor, det slutgiltiga mönstret hamnade någonstans mitt emellan dessa två i storlek.






 

Inga kommentarer: