måndag 25 december 2023

Nytt mönster; Källberga

 

Under några intensiva veckor i höstas jobbade jag fram ett nytt sockmönster till Manduzanas adventskalender och nu när alla luckor är öppnade är det dags att visa upp sockorna och släppa mönstret på Ravelry. Direktlänk till mönstret finns här. En flerfärgsstickad socka med spetskant för lite extra flärd i vardagen. Sockan kommer i två storlekar, en smalare och en bredare och det är stickfastheten som avgör storleken.

Källberga stickas uppifrån mudden och ner med en spetstickad kant, ett enkelt flerfärgsmönster utan långa flotteringar och en istickshäl som stickas på en gång. Om du gillade sockan Anna är Källberga någonting för dig! Källberga är perfekt för ditt kalendergarn eller dina finaste minihärvor eller varför inte restgarn? Men vill du sticka dina exakt likadana som mina kommer Manduzana ha kit till försäljning!  

Jag stickade mina i: Sockgarn Manduzana Sock (75 % Superwash Merino och 25 % nylon) med en sträckning av ca 425m/100g i fyra olika färger. A: beige ’Vassrugge’, B: brun ’Rubeus’, C: rosa ’Dirty Pink’, D: ljusblå ’Fizzy Blue’. 

Garnåtgång: A: ca 40g B: ca 30g C: ca 15g D: ca 15g Stickor: 2,25 mm eller 2,5 mm eller de stickor du behöver ha för att få rätt stickfasthet. 5 st strumpstickor eller rundsticka om du föredrar att sticka magic loop. 

Stickfasthet: Den smalare storleken: 42 m/42 varv/ 10 cm. Den bredare storleken: 40 m/44 varv/ 10 cm. Obs! mät över ett flerfärgsstickat parti. Anpassa stickstorleken så du får rätt stickfasthet. 

Storlek: två storlekar, smal och bred i 36-42 i de garnmängder som anges men sockan kan självklart stickas längre, tänk då på att det kan gå åt mer garn än vad som anges i mönstret. Den smalare storleken mäter ca 10 cm rakt över i platt tillstånd. Den breda storleken mäter ca 10,5 cm rakt över i platt tillstånd. Benet mäter ca 14,5 cm på längden ner till hälen i båda storlekarna.

Jag är jättenöjd med att det gick att få ut två olika storlekar ur mönstret utan allt för mycket krångel, var bara noga och mät din stickfasthet så hamnar du rätt.

Jag har på mig den bredare storleken här och de passar mina knubbiga små fötter perfekt.



Inga kommentarer: