söndag 22 oktober 2023

2 par födelsedagssockor

Per fyller år i slutet av September och mitt mål var att sticka tre par sockor till honom. Nu blev det bara två par för jag fick lite för mycket annat att göra. Men två par är inte så illa det heller.

Jag passade på att beställa garn från Selfmade (så löjligt namn, gillade Stoff O Stil så mycket bättre) när jag ändå beställde tyg i slutet av sommaren så det här är två olika Fraya-garner.


Det tjockare paret är helt vanliga raggsockor stickade i Fraya Tough, det gick åt ett helt grönt nystan och ca 1,5 nystan melerat. Jag stickade på stickor 4 mm och jag brydde mig inte det minsta i att få dem likadana, fokus var istället att inte få några rester av det gröna garnet.


Det tunnare paret är jag väldigt förtjust i, dels är garnet så fint, verkliegn en perfekt melering, men de fick också väldigt fin passform.

De är stickade i Fraya Steady på stickor 3 mm och de har en genomgående 3x1 ribb. Har ingen aning om hur bra garnet håller som sockgarn men det får vi ganska snabbt se.


Jag har stickat en del i olika Fraya-garner den senaste tiden och är positivt överraskad av känslan i de garner jag valt. Bra prisvärda alternativ, sen försöker jag i största möjliga mån undvika storskaligt producerade garner men ekonomin tillåter mig inte att vara 100% idealist. Tyvärr.

 









 

1 kommentar:

fale artut sa...

Mera sockar åt folket!
Det är skönt för fötterna och bra för hjärnan!