lördag 24 februari 2007

Längtans blommiga ärmar

Idag har jag återupptagit mitt hitills största tvåändsstickningsprojekt, de beryktade blommiga ärmarna. Ända sen jag lärde mig tvåändsstickning för sisådär sex sju år sedan har drömt om en jacka med tvåändsstickade ärmar och hemvävt tyg i livet. En egen variant av de klassiska livtröjorna från bla Gagnef. Efter en period av stickångest började jag sticka på mina drömmars ärmar i höstas. Jag har kombinerat ett eget mönster, dvs maskantal osv men en fantastisk blomma ur den sagolika norska stickboken "Dikt med maskor". Det blev vit botten (kanske inte riktigt min färg men kassan var skral och det låg två härvor med naturvitt Morjärvsgarn och slingde i stickkorgen) och blomman fick färg av massor med smånystan i olika gröna, grå och rosa nyanser. En blev klar. Sen kom julen och alla stickade julklappar, ingen tid för långsamt stickande till sig själv med andra ord. Men idag så åkte påsen fram ur skrubben och jag måste bara få säga det; jäklar vad fin den är när den ligger där färgglad och blommig. Nu ska jag försöka skärpa mig och iaf sticka lite på den nya ärmen varje vecka. Då borde jag vara klar till sommaren . Sen återstår bara tyget till livet och att välja fodertyg och att väva och sy hela kalaset. Hösttröja 2008 kanske?

Lite mer snabbstickad är min mammas tröja när jag väl tog mig i kragen vill säga, bakstycket är klart nu och jag ska lägga upp en ärm att ha som melodifestivalstickning under kvällen har jag tänkt. Måste bara diska och baka en snabblimpa innan jag kan krypa upp i soffan igen.
Är för övrigt fortfarande apförkyld, det var inte roligt att ha feber på jobbet igår, men jag hoppas att sportlovet ska göra mig gott. Apelsiner och pulkaåkning skulle inte vara helt fel. Någon som är sugen att hänga på?

Inga kommentarer: