torsdag 24 september 2009

Chevalier mittens







Mönster; Chevalier mittens från Made by myself. Kanske det finaste vantmönstret någonsin. Så enkelt men ändå finurligt och en så perfekt passform. Jag visste redan när jag stickade mitt första par att det skulle bli fler. Det här paret har just flyttat hem till Ulrika och där trivs de bra har jag hört. Hon har små händer så jag stickade den mindre varianten och jag hoppade alltså över partierna som är markerade med grönt i mönstret.
Garn; Dubbel drops alpaca, nu räckte det med två nystan när jag stickade den lite kortare varianten. Det här garnet gör sig allra bäst dubbelt, det känns mycket lyxigare och hårigare och tyngre och plaggen får så fint fall. Och färgen är ju bara underbar!
Stickor; Ekologiska trä 3,5:or wonderschönes!


8 kommentarer:

Linda sa...

Grymt snygg färg! Jag har också stickat ett par Chevalier, och jag instämmer i din förtjusning över mönstret. Det är riktigt rolig stickning!

Frugan sa...

Haha! Vilket sammanträffande! Hittade det här mönstret på Ravelry för typ en timma sen och kände att de här måste jag sticka i höst! =) Jättefina!

fale artut sa...

Jättefina vantar! Tyckte du om de ekologiska stickorna, jag har funderat, men inte kommit längre! Jättevacker färg! Och minsann, blev det inte en underbar present, så väldigt snällt. GULDSTJÄRNEVANTAR!

Emma sa...

Helt underbara! Undrar om man kan justera mönstret till barnstorlek...? Tål att funderas på för att få lite variation i allt vantstickande. =)

Ulrika sa...

De är alldeles underbara, jag älskar dem! TACK!!

Kraaam!

Katrina sa...

De där vantarna var superfina och vilket härligt mönster! :) Jag har inte provat sticka i dubbel drops alpacka, kanske ska prova det! Ha de bra

Pixi sa...

Seer Schöön!!!=)

Dödergök sa...

Linda! Ja visst är det?! Jag är väldigt förtjust i det här mönstret och det blir säkert ett par till i höst.

Frugan! Haha. :) Stickbloggvärlden är allt bra liten egentligen.

fale artut! Jag har flera olika storlekar av de där ekostickorna och jagtycker jättemycket om dem. De passar inte till allt garn (silke var ingen hit) men till ull är de superbra. Dessutom blir de bara skönare och skönare ju mer man använder dem.

Emma! Ja vilken bra idé. Jag tror att det funkar jättebra att bara ta ett tunnare garn och mindre stickor och sen anpassa längden lite. Måste nästan testa ett par till systerdottern.

Ulrika! Varsågod! :)

Kattis! Tack så mycket! Mönstret är verkligen hur kul som helst.

Pixi! Tack! :)