lördag 21 september 2013

Vantar för alla årstider

 Säkert är det fler än jag som gått och längtat och  suktat hela sommaren efter att "Vantar för alla årstider" av Clara Falk och Kamilla Svanlumd skulle komma ut. Det har ju surrats en hel del i stickkretsar om den här boken ända sen det blev känt att två av Sveriges mest kända stickbloggare skulle ge ut en bok tillsammans. När den dessutom bara skulle innehålla vantar började åtminstone mitt hjärta att klappa lite fortare. Mina förväntningar var minst sagt höga när jag äntligen fick hem boken i brevlådan tidigare i veckan. På en gång måste jag säga att jag inte blev besviken.

Boken innehåller inte mindre än 27 mönster på vantar och den kostar 182 kronor på Adlibris. Väldigt generöst kan jag tycka. Boken är indelad i ett inledande teknikkapitel, där bland annat bokens uppläggningar och avmaskningar gås igenom, och en avslutande mönsterdel. Mönstren delas in i vår/sommar, höst och vinter.
Mönstren är tydligt illustrerade med vackra bilder där man ser hur vanten ser ut och en kortfattad skriven beskrivning och ett tydligt diagram.
Svårighetsgraden varierar, både nybörjaren och den mer erfarna vantstickaren har stort utbyte av bokens mönster. En viss grundläggande kunskap i stickning krävs dock, det här är inte en bok som lär dig att sticka.

Den som följt Claras och Kamillas bloggar känner igen de båda designernas formspråk, båda drar rätt tydligt åt retro-hållet och flirtar med både 50 och 70-tal i sina mönster. Något som skickligt har tagits upp i bokens vackra, pastelliga layout. Boken känns ny och fräsch, till skillnad från många svenska stickböcker som kan kännas daterade och omoderna redan när de ges ut. Många av mönstren är klassiska och kommer att hålla mycket länge. Jag tror att mönstren tilltalar både yngre och äldre och de kan lätt göras personliga genom att man tex byter ut färgen på garnet.

Med sin vackra design och de fantastiskt fina bilderna så väcker "Vantar för alla årstider" en enorm sticklust och jag kommer nog redan i höst att sticka många av modellerna i boken. Jag var genast tvungen att lägga upp till ett par "Otto" (ravelrylänk) i rött och vitt fast jag inte ens hade garn hemma så att det räckte. (Mer om det i kommande blogginlägg.)
Mina favoriter återfinns i vinterkapitlet, där många av mönstren är klassiska och flerfärgsstickade, men det finns godbitar även i vår/sommar och höstkapitlen, tex de ursnygga halvvantarna "Kerstin" (ravelrylänk) och de Bersåflirtande lövmönstrade "Elsa" (ravelrylänk).
Om jag saknar något i boken så är det några vantar i herrstorlek, många av mönstren är utan tvekan unisex och det hade varit roligt med några vantar i färdigt uträknade herrstorlekar. När mannen tittade igenom boken var det flera mönster som han föll för.
En annan sak som en restgarnsnörd som jag saknar är mer noggranna beskrivningar av hur mycket garn som går åt till ett projekt. Som erfaren stickerska vet jag ungefär hur många gram garn som går åt till en vante men som nybörjare kan du behöva lite mer vägledning än "en härva" av var färg.

Avslutningsvis måste jag gratulera Clara och Kamilla till ett fantastiskt bra jobb och jag ser fram emot att se vad ni har på gång i framtiden för det här är en debut med mersmak! 



Alla foton i inlägget kommer från boken och är tagna av Ewa Andinsson.

2 kommentarer:

Luxxie - Kreativt Kaos sa...

Jag har också varit sugen på den hela sommaren. Jag är ingen vant-stickerska egentligen. Mest för att jag sällan hittar mönster jag gillar, men där fanns massor. Jag tycker de flesta är jättefina, så även här kommer det nog bli flera vantar. Jag har redan påbörjat ett par "Märta", även om jag inte är så bra på flerfärgsstickning. Men jag tänker att det enda som kommer hjälpa är träning ^^

stickterapi sa...

Vilken fantastisk recension! Jag längtar så tills denna bok dimper ned i min brevlåda.