måndag 8 augusti 2016

GaldhöpiggensweaterKAL del 2; flerfärgsstickning


 Idag tänkte jag skriva några rader om någonting som jag ofta brukar få frågor om, nämligen flerfärgsstickning.
Många tycker att det verkar lite läskigt och svårt och vet inte riktigt var de ska börja.
Så här kommer några utav mina bästa tips och trix;

De allra flesta stickar flerfärgsstickning hårdare än enfärgad slätstickning och det är bara att gilla läget och försöka parera det på olika vis. Om ett plagg består av längre partier med både flerfärgsstickning och enfärgad slätstickning kan man minska antalet maskor för de enfärgade partierna så att inte plagget blir som ett dragspel i formen. Den metoden använder jag i bland annat mönstret till sockan Petter.
I mönstret till Galdhöpiggen löser jag det problemet genom att ha olika storlek på stickorna. En bra tumregel är att sticka flerfärgsstickningen med ett halvt nummer grövre stickor än den enfärgade slätstickningen.

Över lag gör sig flerfärgsstickning bättre i en tightare stickfasthet tycker jag, med lösa stora maskor ser färgmönster bara röriga och diffusa ut. Det lönar sig att sticka prov och lära känna sin egen stickfasthet.

En sak som är värd att nämna är att den färg som ligger närmast det stickade tyget kommer att bli den dominanta färgen, jag brukar tänka på den färgen som "mönsterfärgen" och det är den färg jag vill ska synas mest. Det är viktigt att hålla koll på den färgen så att samma färg blir den dominanta plagget igenom, annars blir intrycket rörigt.

Hur gör jag då rent tekniskt när jag stickar med flera färger? Det finns ju många olika metoder.
Jag använder mig först och främst av två olika.
I ord kan de beskrivas så här;
Metod 1. Håll båda färgerna i vänster hand, den dominanta färgen ligger över pekfingret närmast dig och färg två ligger bakom den över både pekfingret och långfingret. Färgerna byter aldrig plats med varandra och du plockar färgerna från pekfingret i den ordning du ska ha dem enligt mönstret.

Metod 2. Håll den dominanta färgen i vänster hand över vänster pekfinger. Håll färg två i höger hand och ”kasta” garnet som vid tvåändsstickning. Färgerna byter aldrig plats med varandra.

Jag har lagt upp två filmer på instagram idag som beskriver båda metoderna, sök på #galdhöpiggensweaterkal så hittar du dem och alla andra bilder som hör till knit-a-longen.

När jag använder de här metoderna binder jag aldrig ner någon flottering om det inte är fler än fem maskor av samma färg efter varandra. Över lag tycker jag att jag får bättre flyt på min flerfärgsstickning om mönstren är konstruerade så att man aldrig hoppar mer än fem maskor med en färg. Men ibland går det ju inte att undvika och då brukar jag sticka enligt metod två, på det sätter flyter det på bättre för mig när jag snor garnerna runt varandra. Jag brukar sno efter ungefär tre maskor och se till så att jag inte binder på samma ställe på nästföljande varv.

Avslutningsvis måste jag bara säga att blockningen är din bästa vän när du stickar flerfärgsstickning, maskorna lägger sig på plats och slätas ut även efter bara ett snabbt dopp och torkning på ett plant underlag.

Nej förresten det var inte det sista, det sista jag vill säga är att flerfärgsstickning inte är någonting att vara rädd för och funderar du på ett projekt med färgmönster är det bara att köra!






3 kommentarer:

Linnéa sa...

Vilka bra tips, men jag hängde inte riktigt med hur du gjorde när det var mer än fem maskor av samma färg. Har du någon (eller tips på) video som visar hur du gör?

Dödergök sa...

Jag tänkte jag skulle försöka visa det senare i veckan med en video, tror att det blir för svårt att beskriva med ord. :-)

Anonym sa...

Jättekul att få läsa lite mer ingående om flerfärgsstickning! Själv har jag lärt mig mest genom "trial and error" och inte kunnat så mycket om termer och tricks. Därför förstår jag inte riktigt skillnaden mellan att "sno trådarna om varandra" och att "binda flotteringarna"... Går skillnaden att förklara i text tror du?

Camilla