torsdag 22 december 2016

Esping

 Mönster; Esping av Erika Åberg från boken Sticka vantar, sockor och lite till. Jag köpte den här boken tidigare i höstas och fastnade verkligen för de här sockorna. Per har önskat sig riktigt tjocka sockor som har plats för vanliga strumpor under och då passade det här mönstret perfekt.
Eftersom jag stickade med ett annat garn så valde jag att göra den minsta storleken, jag la alltså upp 56 maskor (det står 54 i mönstret men då går inte resåren jämnt upp) och stickade resår och sen minskade jag till 54 maskor när jag började sticka viggmönstret. Egentligen skulle jag nog ha lagt upp 52 maskor till resåren med tanke på Pers smala ben.
I original har sockorna en randig hällapp och sula och jag testade det först men med mitt garn blev det klumpigt och grällt på nåt vis så jag repade upp och stickade en enfärgad istickshäl istället och så fick det fina mönstret fortsätta under foten också.
Suddiga decemberbilder gör inte dessa supermysiga sockor rättvisa, de blev verkligen jättefina och jag ska slå till på ett par exakt likadana till mig själv.

Garn; I boken är sockorna stickade i ett vanligt lite tjockare ullgarn men jag valde ett förstärkt sockgarn, Navia sock i ljusgrått och mörkgrått. Det här är ett riktigt favoritgarn för mig, ett tjockare sockgarn med riktig ullkänsla men ändå slitstakt. vet inte riktigt hur mycket som gick åt eftersom jag passade på att sticka upp lite småskvättar, men minst 50 g av var färg.

Stickor; 3,5 mm



Inga kommentarer: