fredag 31 januari 2014

Hemlisfrågor

Så här alldeles i sista stund så bestämde jag mig för att hoppa på nya Stickameras nya Hemlis-omgång. Allra mest för att det är viktigt med lite vardagslyx och att få ett paket i brevlådan hör till det allra lyxigaste tycker jag.

Så här kommer mina hemlisfrågor. Någonting för min blivande hemlis att sätta tänderna i.

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?

Jag stickar bara i naturmaterial så all syntet går bort. Annars är jag bred i min garnsmak, jag gillar ull, alpacka, silke och blandningar därav. Jag har vitt skilda favoritgarner, allt från lite rivigt 2-trådigt ullgarn som luktar får till Malabrigo sock och Colinette jitterbug. Är alltid sugen på att testa nya garner gärna från mindre tillverkare, gärna ekologiska och i lite annorlunda fibrer. 

2. Vilka är dina favoritfärger?

Just nu är jag helt insnöad på grått, naturgrått, coxgrå, dimgrå, blyertsgrå och så vidare. Gärna direkt från fåret eller lyxigt handfärgad med lite skiftningar. Men jag gillar också senapsgult, gyllengrönt, läppstiftsrött, och knallrosa, ja just ja jag är också lite besatt av kastanjebrunt för tillfället. 

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om? Ja blått är svårt, jag gillar vissa men är väldigt kräsen, tycker inte om pasteller och laxtoner heller.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)

Jag stickar bara med rundstickor och strumpstickor. Jag använder mest trä och bambustickor men jag är väldigt förtjust i karbonz och skulle gärna testa lite annorlunda stickor. Tycker faktiskt om fyrkantiga stickor också. Har bara fasta rundstickor, inga med utbytbara tippar vet inte varför det har bara blivit så. Om hemlisen vill köpa stickor till mig så är det lite tunnsått bland de grövre stickorna från 3,75 mm och uppåt. 

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?

Jag har stickat regelbundet sen tonåren. Numera ser jag mig själv som ganska avancerad, jag kan sticka allt jag vill sticka och kan jag inte så försöker jag lära mig. Det finns fortfarande mycket att lära och det är det fina i kråksången. 

6. Dricker du kaffe? Te?

Jag dricker inte kaffe bara te, MEN jag dricker väldigt mycket te. Rött och grönt är mina favoriter. Jag älskar rena naturliga smaker, blåbär, ingefära och fläder är några av favoriterna.

7. Är du allergisk mot något?

Nej inget som påverkar bytet.

8. Vilken slags musik tycker du om?

Oj, jag är väldigt kräsen och har ett stort musikintresse. Håkan Hellström, the Smiths, Broder Daniel, Säkert och Joy Division går alltid varma hos mig. Gillar i allmänhet skramligt, poppigt och punkigt.

9. Favoritgodis?

Choklad, mörk choklad gärna med massor av nötter eller torkad frukt eller ingefära. Jag gillar också allt slemmigt och segt och djungelvrål. 

10. Håller du på med någon annan “skapande hobby”, förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)

Jag syr en del ibland och virkar mormorsrutor och så spinner jag en del på slända, textil är min grej men jag bakar och odlar grönsaker också.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv…

Det går i perioder, men jag stickar alltid plagg inte pynt. Vantar, strumpor, sjalar och koftor är favoriterna.

12. Prenumererar du på någon sticktidning? Nej läser inga heller men det skulle vara kul att testa någon modern snygg sticktidning.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?

Det finns så mycket fint att sticka så jag nästan blir lite stressad av det. En perfekt lite kort spetsmönstrad kofta fattas i min garderob, och så vill jag sticka en riktigt stor grå mjuk sjal. En islandströja måste det bli så småningom också.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått? 

Ja det gör jag ofta, gärna långa och korviga. Mitt handledsmått är 19 cm.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?

Ja långa och korviga! ;-)

16. Stickar du sockor?

O ja, galet många sockor, sjukt många kanske vissa skulle säga. Ibland upp emot 20 par på ett år.

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)

Storlek 38 fast runda och knubbiga.

18. När fyller du år?

6 Juli.

19. Stickar du med pärlor?

Nej kan jag inte påstå.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)

Jag läser mycket ungdomsböcker, gillar också deckare och trädgårdsböcker. Bästa böckerna jag läste förra året var Förr eller senare exploderar jag, The perks of beeing a wallflower och (som alltid) Harry Potter. Är kär i Håkan Nesser också.