fredag 11 april 2014

Ikebana shawlette

 Mönster; Ikebana shawlette av Kadri's stitches (ravelrylänk). Av en ren slump snubblade jag över det här mönstret när jag slösurfade på Ravelry, jag ville sticka en sjal som inte var lika komplicerad som min maskrossjal och så hittade jag den här lilla fina och blev blixtkär. Den består av två lätta mönster som kan repeteras så många gånger man vill och sist avslutas den med en uddkant.
Sjalen är ganska liten i original så jag ökade på det första partiet och gjorde 11 omgångar istället för 9, efter blockning blev det en ganska perfekt storlek för att använda som en liten poncho på sniskan så där, eller runt halsen som jag oftast bär sjalar.

Mönstret är gratis på ravelry och det förtjänar verkligen mer uppmärksamhet än vad det fått hittills. Jag skulle säga att det är ett perfekt mönster för nybörjare eftersom det är lätt att förstår och väldigt lätt att memorera och det syns på en gång om det blivit något fel.

Garn; BC garn Shetlandsuld en härva (100g) i en helt fantastisk turkos färg. Jag gillade verkligen att sticka en sjal i det här garnet, varmt, tunt och riktigt "ulligt" (många skulle nog säga sticksigt). Det känns genuint och faktiskt så mjuknar det en hel del efter tvätt. (Kom nu att tänka på att den här sjalen skulle vara jättefin i Magasin duetts Supersoft!) Desutom så blockas ren ull ut så fint och håller verkligen formen i en sån här spetssjal. Eftersom jag ökade på storleken så räckte inte mitt garn men jag hade väldigt fint växtfärgat ullgarn som jag fick i ett hemlisbyte för ett tag sen som passade perfekt att sticka kanten i. Jag äskar den här färgkombinationen som får mig att tänka på PetraO.

Stickor; Jag valde att sticka med 3,75 istället för 4 eftersom jag gillar lite tightare spetsstickning än vad många andra gör och det blev precis så som jag ville ha det.








9 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara färger! Skir och fin...undrar jag om jag ska försöka även om det är ett engelskt mönster?! /Marie

Sillen stickar sa...

Det var en ruggigt vacker sjal å snygg färgcombo dessutom!!!

ylva sa...

Superfin !

vicarno's mama sa...

Lovely, the colour combination is great!!!

heidi sa...

så fin den blev!!

Anonym sa...

Jättefin!! Underbar färgkombination! Du kan verkligen kombinera färger så att det blir "rätt"!
Jag måste nog också sticka en sådan!
/ Iréne i Östersund

Kristina sa...

Din fresterska! ; ) hade ju bestämt mig för att inte lägga upp till något nytt nu när jag hakat på din sockutmaning, utan försöka bli klar med det där andra som ligger spritt i hela huset. Linne, tröja till sonen , sjal, härlig rowantröja där ärmarna snart är klara. Men nehe, , det gick ju inte när du skrev, supersoft. För jag har ett nystan i himmelsblå färg som är så vacker.

Så nu är mönstret utskrivet och stickorna framlagda.

Manduzana stickar sa...

Den blev så himla fin med den gröna kanten!

Halldóra sa...

Ååå vad den är fin!
Älskar färgerna :-)
/Halldora