tisdag 22 april 2014

To Russia with love

 Mönster; I år var jag inte så jäkla peppad på det här med OS och os-stickning, Jag gick aldrig med i nån grupp på Ravelry och jag hittade ingen knit a long som jag var hel-taggad på att haka på. Jag tycker inte att Ryssland (eller några andra diktaturer) ska få arrangera OS och sen är det bra med den saken. Men sen föll det sig så att ganska så lagom till att OS skulle börja så skickade finaste Johanna ett paket med världens lyxigaste restgarner i otroligt vackra färger och jag kunde inte låta bli att drömma ihop en regnbåge.
Sjalen är stickad i regnbågsform med korta varv och liksom solfjädersplacerade ökningar, den är låååång i ordets rätta bemärkelse och den går att knyta som en riktig hjärtevärmare i ett kryss över bröstet och sen sättas ihop på baksidan. Jag avslutade med en i sammanhanget väldigt passande påstickad kant av rosa rätstickade trekanter.

Jag älskar den här sjalen, kommer att använda den till allt hela sommaren, älskar att den passar så fantastiskt bra till svart och att den går att vira hundra varv runt halsen.

Garn; Jag vet inte riktigt vad jag stickat med för garn men jag ska gissa lite, det lila är Sweet Georgia yarns Superwash dk, det mörkblå är Colinette Jitterbug, det ljusblå tror jag är Gepard garn Cash sock, det gröna tror jag är handfärgat sockgarn från Limmo design, det ljusare gula är Malabrigo sock, det mer orange vette tusan, tror att det kan vara från Limmo-design också, det röda är
Artesano Defenition och slutligen är det rosa Dandelion Yarns Dandelion sport. (Måste för övrigt bara säga att dandeliongarnet är något av det mest fantastiska jag någonsin stickat med så det så, måste beställa mer av Anna snart. Gå in på www.morrisgarn.se och dregla!)

Stickor; Först så stickade jag med 4 mm till det tjockare lila garnet sen gick jag över till 3,5 mm.





9 kommentarer:

ylva sa...

HÄRLIGT ! och jag håller med dig vad gäller OS arrangörer

Mikaela sa...

Helt magisk!

Ilsefin sa...

Åh, vilken härlig gladsjal!

Visa Lisa sa...

Bästa. Sjalen. I. Kvinnominne.
Aj lavv it. Änd aj lavv jo.

Lovisa sa...

Jag dog just vilja-ha-döden. Jisses. Och förbannar att jag inte har en susning om hur du menar att du gjorde den, och att min syslöjdsfröken inte piskade mig att få mig att förstå stickningens underbara och gåtfulla värld.
Jeepers. Så fin!!!

Lovisa

frupersson sa...

Så snygg!

Jenny sa...

Vad fin den blev. Glada färger :)

Manduzana stickar sa...

Den är ju helt magisk! En såndär sjal som en blir alldeles lycklig av att se!

Anonym sa...

Behöver hjälp! Sjalen är så vacker. Men, hur gör du kanten när du stickar en sjal i slätstickning? Mina kanter bara rullar ihop sig....
//eva