tisdag 1 april 2014

Sjalar

För tillfället har jag två sjalar på gång, det kändes rimligt att starta upp en ny igår nämligen (det var en sån dag).
Så här långt har jag kommit på min Dandelion on a meadow, jag har börjat forma sjalen med hjälp av korta varv (den stickas alltså från nederkanten och upp) och det är en väldigt rolig stickning. Fast den kräver en hel det uppmärksamhet och diagrammet måste finnas tillgängligt hela tiden annars är man körd.
Därför startade jag upp den här klassiska enkla trekantssjalen med mönsterrapporter som är lätta att memorera. Jag stickar i riktigt rivig ull, Shetlandsuld från BC garn, i en superfin isig turkos ton. Jag tänker att det kan bli en grön eller röd avmaskning till slut. Mönstret heter Ikebana och finns gratis på Ravelry, en superfin sjal som förtjänar lite uppmärksamhet. I original ser den väldigt liten ut men jag tänker öka på den en hel del. Perfekt varm sjal för äventyr i skogen under våren. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina!! Härligt med lite inspiration!!!

Iréne i Östersund

Catja sa...

Sjalar får man aldrig för många av. Är själv igång med TRE just nu. :) Den turkosa färgen var ljuvligt fin!

Laila sa...

Härliga färger och snygga mönster. Två "bli-glad-av" stickningar!