torsdag 3 september 2015

Det galna Korsnäsprojektet del 1

 Jag har startat hösten och vinterns stora galna stickprojekt.
Det började med att jag lånade hem en bok om Korsnäs-stickning och i ett huj hade mannen önskat sig en Korsnäströja. Jag har velat prova på den traditionella Korsnäs-tekniken i flera år men varit lite nervös för flerfärgsvirkningen men nu kände jag att det var dags att våga prova.
Jag började med att göra ett par vantar för att känna efter om det här är nåt som jag kan ro i land och eftersom det bara tog ett par dagar som bestämde jag mig för att kasta mig ut i det okända.
 Tröjan virkas/stickas i Kampes 2-trådiga ullgarn plus lite okända rester av andra 2-trådiga ullgarner. Jag använder virknål 2mm och kommer att sticka med 2,5 mm stickor och det går faktiskt fortare än vad jag trodde. Jag har ritat ett eget diagram efter att jag har tittat på bilder på gamla tröjor och jag tänkte lägga ut en guide här på bloggen om hur jag har gjort utifall ni blir sugna på att virka/sticka en egen Korsnäströja.


11 kommentarer:

Heidi sa...

det skall bli så spännande och roligt att följa det här projektet:)

Anonym sa...

Du klarar det! Jag gjorde en när jag var femton, den blev *nästan* färdig (minus en halv ärm)...

Emma sa...

Wow, jag känner på mig att den kommer bli fantastiskt fin!

Helga sa...

Häftigt! Ska bli kul att se hur den växer fram :)

Ullsanstickar sa...

Oh , ja! Visst är den boken inspirerande. Älskar när det finns så mycket historia kopplat till det en stickar eller virkar. Har virkat en påse ur den som blev väldigt bra. Ser väldigt mycket fram emot att följa din korsnäströja!

Charlotte sa...

Wow, den ser ut att bli alldeles fantastisk!

Astrid sa...

Dette blir bra :-) Du er mer modig enn meg !
pass på at du arbeider med begge mansjettene til armene samtidig, så de får samme "virkfasthet"

Térèse sa...

Hjälp så vackert!

Annika sa...

Vad roligt! Och vackert. Jag har varit sugen på att sticka/virka en korsnäs-tröja ett tag, jag kanske blir inspirerad av dig att ta tag i det.

Elanit sa...

Hur går det med korsnäströjan? Jag vet en dansk stickibtreserad präst som börjat följa din blogg bara för att följa tröjan!

Wies sa...

Hi, can you tell me where you found the pattern of the mittens? I reallly want to give this tecnic a try but cann't find a y pattern or book on the internet...
Thanks,
Wies from Holland ( who loves your site for the tvinned knitting , which I leaned last year in a class from Carla Meysen, ourDutch expert :-)