söndag 5 juni 2016

Addison

 Jag blev helt kär i ett utav mönstren i den här månadens nummer av Seamwork och fick lov att sy en Addison på momangen. De kallar den för en dressad tank top men jag tycker nog allt att det är en blus. En otroligt fin blus med superfin passform och den där lite diffusa vintage-känslan.
Jag gjorde om kragen enligt den här beskrivningen för att få en rundad "Peter Pan"-krage (visst kallas den här typen av krage för gosskrage på svenska?) och jag är så nöjd.
Addison var jätterolig att sy och den innehöll en hel del nya sömnadsmoment som ger den där riktigt snygga slutfinishen.

Jag sydde den här första Addison (för självklart måste jag sy fler) i ett prickigt bomullstyg som jag hade en snutt kvar av (jag hade det som foder i min jacka) och jag är förvånad över hur bra jag passar i den här lite diskreta färgen.

Det här mönstret får fem av fem glada gökar av mig!



1 kommentar:

Linnéa sa...

Blusen satt super snyggt på dig! Jag gillar starkt din version av kragen, den passade väldigt bra ihop med din kofta. Jag har faktiskt letat efter ett mönster som detta ett bra tag, så jag tackar för mönstertipset :)