tisdag 2 januari 2018

Sånt jag är sugen på att sticka

Jag har inga riktiga drömprojekt som jag verkligen suktar efter att sätta tänderna i 2018 men jag har ändå några lösa funderingar kring sånt som jag behöver och sånt som vore kul att sticka.


  • Jag behöver en svart sjal. En stor svart sjal i lagomt ulligt och fluffigt garn. Kanske en Gold Rush Shawl som jag haft som favorit jättelänge eller en Golden Valley, en inte allt för gullig spetsjal i fingering garn är ju trots allt det roligaste att sticka. Jag funderar på Visjögarn eller en alpackablandning. 
  • Jag skulle också behöva en svart mössa, en helt vanlig lite tunnare mjuk mössa. Mössor är min akilleshäl, jag stickar och stickar mössor och sen i slutändan använder jag ett fåtal av dem. Nästan ingen modell är fin på mig. Jag kan sitta i timtal på Ravelry och surfa mössmönster. Här kommer några av mina favoriter, därmed inte sagt att jag kommer att passa i någon av dem när jag väl stickat dem. Vintermossa, Lake Reed, Hot Cider, Clover, Cabled dad hat och Kingsley är några som står högt upp på min lista. Jag är väldigt sugen på att sticka en mössa med flätor men känner jag mig själv rätt kommer det i slutändan bli någon slags slätstickad lite hängig basker.
  • Till min förvåning börjar jag bli sugen på att sticka en väst, har inte bestämt mig alls och det kanske inte ens blir något men tanken på en grå väst känns väldigt tilltalande. Cruden och Hunter är ju väldigt klassiska och skulle vara jätteroliga att sticka men jag tror att jag är ute efter något mysigare som Goldsmobile Top eller Alanis. Alanis ligger bäst till just nu men inget är säkert som sagt.
  • Slutligen finns det ett helt gäng med koftor och tröjor som ropar väldigt högt på mig. Högst ropar Keera (älskar, älskar, älskar), Pomme de pin Cardigan (som jag aldrig hittar ett garn till som jag får rätt stickfasthet med), Laurie och Ursula cardigan (som jag skulle vilja göra i grönt).   
Nu när jag läser det så här så blir jag riktigt sugen på flera av de här projekten, jag tror att det blir ett bra stickår 2018!

4 kommentarer:

Heidi sa...

Väst är ju aldrig fel av många skäl:)

Varför inte prova att sticka en mössa med flätmönster? Om inte annat för att den kanske passar. Är du osäker kan du ju välja den med minst flätor som mest liknar en basker, och sedan sticka dit några kortvarv för att ge den ett lagom häng:)

Oavsett vad du bestämmer dig för ser jag fram emot att läsa, och se bilder på alla dina projekt under det kommande året:)

Anna St sa...

Kul att höra att det inte bara är jag som blev väldigt sugen på en väldigt tjock sjal.
Stickar en Hollow i worstedgarn just nu. Och jag tror den kan bli ljuvlig.

/Anna dandelion

Petronella sa...

Ursula har jag också tittat länge på, men kan inte bestämma mig för garn och färger... Tack för många mösstips!

Emilia sa...

Jag är väldigt västsugen jag med - har särskilt sneglat länge och väl på Elizabeth of York ur Tudor Roses men är osäker på hur mycket jag faktiskt skulle använda den... Pomme de Pin-koftan var alldeles underbar, den hamnar i Ravelrykön direkt. Gott nytt stickår!