onsdag 8 augusti 2018

Spetshättan Lilla Dyllingen


 Nu är det dags för mönstersläpp av det första av två små mönster jag jobbat med i sommar. Det är ett litet matchande set med en babykofta och en liten hätta. Jag mjukstartar lite med att släppa mössan först, koftan kommer senare i augusti.
Mönstret har fått namnet Spetshätta Lilla Dyllingen (för att skilja det från koftan som kommer heta Lilla Dyllingen) och finns till salu i min ravelrybutik nu.
 Mössan stickas fram och tillbaka i ett stycke, du börjar med i-corden sen plockas det upp för den spetstickade delen, hjässan och nacken formas med förkortade varv och arbetet avslutas mitt bak i nacken med en 3-needle bind-off.
Mönstret har två storlekar, 0-6 månader och 6-12 månader men spetsen är väldigt töjbar och mössan växer med barnet. På bilden syns den minsta storleken på en 7 månaders bebis.

För att sticka Spetshättan Lilla Dyllingen behöver du;
Garn: Manduzana Merino  Sock sport (80% superwash merino 20% nylon) ca 300m/ 100g. Eller ett annat garn med samma sträckning.
Stickor: 3mm rundsticka (Ev. strumpstickor 3mm till i-cord.) Eller de stickor som behövs för att få rätt stickfasthet.
Stickfasthet: 21m och 36 varv/10cm i spetsmönster på stickor 3mm. 
Garnåtgång: 50g ca 150m.
Storlek: 0-6 månader (6-12 månader)
Hättans mått i cm:  Kanten mot ansiktets längd: 30, (35). Djup (den spetstickade delen): 11,5, (13).

Du behöver kunna: Sticka räta och aviga maskor, sticka i-cord, ökningar och minskningar. 3 needle-bind-off, läsa diagram och enklare spetsstickning.
Tillbehör: Stickmarkörer och en trubbig synål.






6 kommentarer:

Heidi sa...

Så söt den är!

Du har verkligen lyckat få till mönstret även upptill.

Sara sa...

Oj så fint och smart och roligt konstruerat!

Anonym sa...

SÅ fin! Vill genast sticka den. / Teresa

Anonym sa...

Så fin och fiffigt konstruerad. Grattis till ett bra jobb!
Nu gäller det att någon man känner får en liten snart.
/ Kristina

Unknown sa...

Synd att jag missade att få mönster till spetshättan. Trodde det automatiskt skulle skickas med Lilla Dyllingen-mönstret när jag beställde det igår, fredag. 😕

Jessica sa...

Jag delar detta vittnesbörd till partners som lider i sina relationer eftersom det finns en varaktig lösning. Min man lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna i 3 år. Jag försökte vara stark bara för mina barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta. Jag blev sårad och förvirrad. Jag behövde hjälp, så jag gjorde en research på internet och hittade en sida där jag såg att Dr Ellen, en trollformel, kan hjälpa till att få tillbaka älskare. Jag kontaktade henne och hon gjorde en speciell bön och trollformler för mig. Till mina överraskningar kom min man tillbaka hem efter 2 dagar. Det var så vi återförenades igen och det var mycket kärlek, glädje och frid i familjen. Du kan också kontakta Dr Ellen, en kraftfull förtrollningsledare för lösningar

1) Returnera pojkvän

2) Återförena man eller fru

3) Om du har mardrömmar

4) Botemedel mot hiv och hepatit

5) Kraftfull magisk ring

6) Lycka till

7) Brytande av besatthet

Kontakta EMAIL:ellenspellcaster@gmail.com Du kan också Whatsappa honom +2349074881619