tisdag 28 augusti 2018

Lilla Dyllingen




Nu finns mitt nya mönster Lilla Dyllingen på Ravelry.
Jag är så stolt över mig själv att jag fått ihop ett mönster från start till mål över sommaren och det blev så himla fint och bra.
Lilla Dyllingen stickas nerifrån och upp, fram och tillbaka i ett stycke med ett raglanminskat ok. Koftan har spetsmönster på fram och bakstycken och slätstickade ärmar.
Lilla Dyllingen finns i storlekarna 1-3 mån, 6-9 mån, 12-18 mån och 2-3 år. På bilderna syns den näst minsta storleken på en 7 månaders bebis.

Jag valde att sticka Lilla Dyllingen i ett fantastiskt obehandlat alpacka/merino garn från Manduzana. En ny garnbekantskap för mig som jag verkligen kan rekommendera. Lagom mjukt och lagom hårigt, med tydliga maskor.

För att fira mönstersläppet så får du just nu och till och med fredag spetshättan Lilla Dyllingen på köpet om du köper koftan.
Du lägger båda mönstren i varukorgen och skriver in rabbatkoden LillaDyllingen så får du båda mönstren till priset av ett.

Hoppas att ni kommer tycka om den lika mycket som jag gör.

För att sticka Lilla Dyllingen behöver du;
Garn; Manduzana Alpacka Merino. Modellen är stickad i färgen ’Mustard’. Eller ett annat garn med en sträckning på ca 300m/100g.
Stickor; rundsticka 2,5 mm och 3 mm och strumpstickor 3 mm och 2,5 mm till resår eller de stickor du behöver för att få rätt stickfasthet.
Stickfasthet; 21m/10cm 36v/10cm på stickor 3 mm i spetsmönster, eller de stickor du behöver för att få rätt stickfasthet. Observera att stickfastheten mäts i spetsstickningen och ärmarna som slätstickas får en tätare stickfasthet.
Storlekar; 1-3 mån, (6-9 mån), 12-18 månader,( 2-3 år)
Beräknad garnåtgång; 100g, (150g), 200g, (250g)
Tillbehör; 6-8 små knappar. Du behöver dessutom restgarn att sätta vilande maskor på och minst 8 stickmarkörer.
Du behöver kunna; sticka räta och aviga maskor, sticka runt, minskningar och ökningar, enklare spetstickning samt läsa diagram.